Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
Biuletyny

108 [sierpień 2009]

Data publikacji: 2009-08-15
Cena: 25.00 PLN (netto)
Obsługa aglomeracyjna aglomeracji, Przewozy kolejowe, Sprzedaż biletów w Internecie, Aukcja elektroniczna
INTEGRACJA TRANSPORTU PUBLICZNEGO W AGLOMERACJACH
Prezentujemy poniżej zapis debaty panelowej, która odbyła się w dniu 3 lipca 2009 r. podczas Komisji Zarządów IGKM z udziałem gości reprezentujących środowisko kolejowe. Przedmiotem debaty były kwestie integrowania przewozów kolejowych w systemach aglomeracyjnego transportu miejskiego. Oprócz przedstawicieli niemal wszystkich spółek kolejowych, reprezentantów zarządów transportu miejskiego z Warszawy i Śląska, w debacie wzięli również udział przedstawiciel samorządu województwa mazowieckiego oraz niezależny ekspert. Debatę moderował Leszek Ruta - Dyrektor ZTM w Warszawie.
str. 4
Warszawa jest pierwszym dużym miastem w Polsce, które w systemowy sposób zaczęło integrować aglomeracyjną komunikację publiczną. Ważnym elementem tej integracji jest włączenie sieci połączeń kolejowych, które dotychczas funkcjonowały zupełnie poza systemem komunikacji miejskiej. Niewątpliwie kluczową rolę w integracji komunikacja miała wizja obecnego dyrektora ZTM, Leszka Ruty, który doprowadził do porozumienia nie tylko z władzami kolejowych spółek, ale również samorządami okolicznych miejscowości, które współfinansują zintegrowane rozwiązania taryfowe.
str. 10
Bardzo dobrze zarządzana komunikacja publiczna na terenie aglomeracji krakowskiej ma również wspólne rozwiązanie taryfowe integrujące komunikację autobusowo-tramwajową oraz aglomeracyjne przewozy kolejowe. Choć integracja w tym zakresie nie jest tak dalece posunięta jak w przypadku Warszawy, to jednak wprowadzenie wspólnego biletu to krok przełomowy. Z pewnością przyjęte rozwiązania będą w miarę upływu czasu dalej rozwijane.
str. 16
Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach doprowadził do stworzenia wspólnej, spektakularnej oferty przewozowej z PKP Przewozy Regionalne. Przewozy uruchomiono również na odcinku, na którym od kilkunastu lat nie prowadzi się ruchu pasażerskiego. Przykład tyskiego rozwiązania pokazuje ogromne możliwości w zakresie integracji transportu publicznego.
str. 24
Konsekwencją niżu demograficznego oraz procesu starzenia się społeczeństwa niemieckiego będzie sytuacja, w której nawet regiony o trendzie wzrostowym nie unikną finansowych konsekwencji obu tych zjawisk. Mobilność ludności w regionie stanie się bardziej kosztowna, a lokalny transport publiczny będzie musiał finansować się sam z wpływów z biletów. W przypadku Hamburga, rozwój miasta przebiegający odśrodkowo wzdłuż osi oraz to, że mamy do czynienia z rozwojem o charakterze wewnętrznym, stanowią o całkiem dobrych warunkach dla transportu publicznego. Lokalny transport publiczny jest czynnikiem lokalizacyjnym, kształtuje wizerunek publiczny oraz współdecyduje o miejskim charakterze danego obszaru. Ale grupy celowe transportu publicznego mogą zmienić swoje wymagania, oczekiwania oraz emocje. Jak zatem przygotować strategię rozwoju systemów transportu publicznego? Odpowiedzią może być przekształcanie się związku transportowego w związek mobilności.
str. 26
ORGANIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ NA ŚWIECIE
Przedsiębiorstwo Wiener Linien (operator transportu publicznego) w Wiedniu otworzyło w 2007 roku sklep internetowy, w którym znalazł się szeroki asortyment biletowy, począwszy od biletów sieciowych, przez karty roczne do specjalnych biletów dla studentów. Trendy sprzedaży oraz jej podsumowanie pokazują, że system ten funkcjonuje bardzo dobrze i jest wciąż rozwijany. Już po opublikowaniu niniejszego artykułu wprowadzono do sprzedaży internetowej z początkiem czerwca br. również niektóre rodzaje biletów jednorazowych.
str. 32
W 2007 roku przedsiębiorstwo komunikacji lokalnej VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft w Norymberdze przeprowadziło dwie pilotażowe akcje marketingu bezpośredniego skierowanego do grupy celowej "pracownicy". Celem było zwiększenie wykorzystania transportu publicznego w podróżach do pracy. Przede wszystkim zdecydowano się na pozyskanie akceptacji dla tej akcji wśród dyrekcji zakładów pracy. Kolejnym krokiem było rozprowadzenie materiałów informacyjnych dotyczących transportu publicznego, oraz zaoferowanie jednodniowych bezpłatnych biletów testowych. Cechą charakterystyczną takiego działania promocyjno-reklamowego są bardzo niskie koszty realizacji projektu.
str. 35
ORGANIZACJA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W POLSCE
Zmiany w Prawie zamówień publicznych dopuściły możliwość prowadzenia aukcji i licytacji elektronicznych. Autor opisuje pierwszą w kraju aukcję elektroniczną w zakresie wyłonienia wykonawcy usług przewozowych w komunikacji miejskiej, którą przeprowadził Zarząd Komunikacji Miejskiej w Warszawie.
str. 38
INFORMACJE IZBY
Publikujemy poniżej wystąpienie Prezesa IGKM Jerzego Chudzickiego, do Departamentu Prawnego Ministerstwa Infrastruktury dotyczącego współpracy przy opracowywaniu aktów wykonawczych do wprowadzenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/33/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej powołała już zespół roboczy, który zaproponował założenia implementacji dyrektywy do polskich przepisów wewnętrznych. We wrześniu planowana jest kontynuacja prac zespołu.
str. 40
INFORMACJE PRAWNE
Zgodnie z najnowszymi aktami prawnymi oczekującymi właśnie na podpis Prezydenta RP możliwe jest prowadzenie zbiorowego transportu lokalnego w dotychczasowej formie organizacyjnej zakładu budżetowego. Przypomnijmy, że wszystkie firmy przewozowe będące dziś zakładami budżetowymi miały zmienić formę organizacyjno-prawną do końca roku. Prowadzone są zresztą zaawansowane działania w tym zakresie. Pozostawienie możliwości funkcjonowania przewoźników w takiej formie organizacyjno-prawnej będzie wymagało odpowiednich zmian w projekcie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, adresowanej - jak dotychczas - wyłącznie do przedsiębiorców.
str. 42