Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby

Autobusy

Dane producenta


Autosan S.A.
ul. Lipińskiego 109
38-500 SANOK
http://www.autosan.eu

AUTOSAN

Sanocka fabryka szczyci się długą historią. Jej początek w 1832 roku dali byli uczestnicy powstania listopadowego - Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński uruchamiając warsztat kotlarski. Pierwsze autobusy opuściły jednak bramy zakładu dopiero w latach 1926-1928 i było to 28 pojazdów zabudowanych na podwoziach Lancii Pentailota. W tym okresie zakład budował przede wszystkim wagony kolejowe i tramwajowe, w tym bardzo udane, eksploatowane w Krakowie tramwaje serii SN1. Dopiero w latach 50. ubiegłego stulecia sprofilowano główną produkcję zakładu na autobusy o małej i średniej pojemności. Powstawały tam nadwozia autobusów Star 52, a póżniej sanów, w tym pierwszy polski autobus o podwoziu samonośnym - San H-01, w którego projektowanie zaangażowany był słynny polski designer Zdzisław Beksiński (potomek jednego z założycieli zakładu). Duży postęp przyniosło uruchomienie w 1974 chyba najbardziej znanego i powszechnego polskiego autobusu, jakim był bardzo nowoczesny - jak na ówczesne czasy - Autosan H-9. W 1994 roku fabryka będąca od trzech lat jednosobową spółką Skarbu Państwa została sprywatyzowana i stała się częścią Sobiesław Zasada Centrum S.A. Marketing i sprzedaż autobusów przejęła spółka Polskie Autobusy Sp. z o.o. Ze względu na konieczność zapewnienia większej konkurencyjności na silnie rozwiniętym w Polsce rynku producentów autobusów, w 2001 roku właściciel zdecydował o podziale profilu produkcyjnego pomiędzy posiadane przez niego fabryki w ten sposób, że w Jelczu produkowane były autobusy miejskie, a w Sanoku autobusy regionalne, dalekobieżne i turystyczne. Dlatego też do produkcji nie wszedł ciekawie zapowiadający się model miejskiego autobusu niskopodłogowego Autosan A844MN Stokrotka, który ustąpił miejsca analogicznym konstrukcyjnie pojazdom Jelcz M125 Dana (później Vecto), a produkcję małego miejskiego autobusu niskowejsciowego Autosan A613MN przeniesiono do Jelcza. Dopiero zamknięcie w końcu 2008 roku jelczańskiej fabryki doprowadziło do powrotu na taśmy produkcyjne w Sanoku wiekszej liczby modeli autobusów miejskich. Trwają prace nad wdrożeniem do produkcji pełnej gamy autobusów miejskich, w tym pojazdów przegubowych.