Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby

Autobusy

Dane producenta






IKARUS

Początki firmy sięgają roku 1895, kiedy Imre Kovacs otworzył w Budapeszcie fabrykę powozów. Pierwsze autobusy o drewnianych szkieletach zbudowano w 1927 roku. Jednak przełomem w historii fabryki było sprofilowanie w 1951 produkcji zakładu na autobusy w ramach rządowego programu restrukturyzacji i rozwoju węgierskiego przemysłu. Ikarus przejął produkcję autobusów od zakładów MAVAG, które skupiły się na produkcji pojazdów kolejowych. W 1972 roku w ramach struktur RWPG doszło do porozumienia, które przewidywało wiodącą rolę Ikarusa w produkcji autobusów na cały blok socjalistyczny. To otworzyło przed fabryką złoty okres działalności. Roczna produkcja autobusów wynosiła około 15 000 autobusów, z czego większa część trafiała do wszystkich republik ZSRR. Ikarusy pojawiły się też na wszystkich innych kontynentach a zamówienia realizowano również dla krajów drugiego obszaru płatniczego m.in. dla RFN, Kuwejtu, Grecji, Turcji czy krajów skandynawskich. Jednym z największych sukcesów Ikarusa była realizacja kontraktu na dostawę autobusów miejskich w San Francisco. W tym celu uruchomiono montownię na terenie Ameryki Północnej. Węgierskie autobusy cechowały się bardzo solidnym wykonaniem i dużą niezawodnością eksploatacyjną, były przy tym stosunkowo proste w obsłudze technicznej. Na przełomie lat 70. i 80. rozpoczęto prace nad wdrożeniem nowoczesnej rodziny autobusów miejskich typu 400 i turystycznych typu 300. Dramatyczne kłopoty przyniósł firmie rozpad ZSRR i połączenie Niemiec. Niemal z dnia na dzień fabryka pozostała z tysiącami nieodebranych autobusów zbudowanych na dawne rynki ZSRR i NRD. Przed dekadę próbowano jeszcze restrukturyzować zakład. W 1998 roku został on wykupiony przez koncern Irisbus a częściowo przez rosyjskich inwestorów, ale ostatecznie produkcję zakończono w 2003 roku. Dalej funkcjonowały natomiast rosyjska montownia autobusów oraz amerykańska filia, która po usamodzielnieniu przyjęła nazwę NABI.