Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

Historia konstrukcji autobusowych

zdjecie

Pierwsze autobusy konstruowano na podwoziach ramowych samochodów ciężarowych z ulokowanym silnikiem w przedniej części autobusów. Najstarsze autobusy - podobnie jak ciężarówki - posiadały silnik w wydzielonej komorze wysuniętej do przodu w stosunku do bryły nadwozia. Tuż przed II wojną światową pojawił się trend zabudowywania silnika do wewnątrz pojazdu.
W latach 50. ubiegłego stulecia zaczęły pojawiać się autobusy budowane na samonośnym podwoziu kratownicowym z silnikiem umieszczonym centralnie pod podłogą. Wielkim przełomem był moment, gdy jednostkę napędową umieszczono z tyłu autobusu. W tym czasie w całej Europie wycofywano konduktorów. Zmieniono więc zasady wsiadania i wysiadania. Pasażerowie zamiast wsiadać tyłem autobusu - przy stanowisku konduktora i wysiadać przednimi drzwiami, musieli zmienić swoje przyzwyczajenia.
Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku ukształtował się pogląd, że konstrukcje autobusów turystycznych i miejskich nie muszą bazować na jednym typoszeregu konstrukcyjnym.
Autobusy turystyczne ewaluowały w kierunku wysokopodłogowych coachów, w autobusach miejskich natomiast rozpoczęto prace nad ułatwieniem wejścia do pojazdu. Tak powstały pierwsze autobusy niskopodłogowe.
Obecnie panujące tendencje w konstrukcjach nowych autobusów kładą nacisk na wykorzystanie nowoczesnych zespołów napędowych. Priorytetem jest bowiem niska emisja spalin (zgodnie z obowiązującymi surowymi normami) oraz niskie zużycie paliwa.

Ocena

+ -
+4


2006-11-28 12:01:22 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta