Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

14-15.04.2008   Komisja Szkolenia Zawodowego, Zielona Góra

ikona

W dniach 13-14 kwietnia br. odbyło się we współpracy z MZK Zielona Góra wiosenne spotkanie Komisji Szkolenia IGKM. Wiodącym tematem spotkania było zagadnienie ścieżek kariery zawodowej prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Gościem specjalnym Komisji byli Ulrich Grüneberg oraz Kirsten Kleinsimlinghaus reprezentujący Instytut Pracy i Spraw Socjalnych Politechniki w Dortmundzie.
Goście zaprezentowali wyniki badań przeprowadzonych na prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej w sześciu krajach Europy (w tym w Polsce). Przedstawili założenia oraz praktyczne projekty planowania ścieżek kariery na przykładzie przedsiębiorstw z Hanoweru i Dortmundu. Zwrócili również uwagę na ogromną wagę dialogu społecznego prowadzonego w Niemczech, który pozwolił na konstruktywną współpracę związków zawodowych i pracodawców na rzecz przyszłości swoich firm w panującej obecnie trudnej sytuacji gospodarczej.
W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na problem niskiego poczucia wartości zawodowej prowadzących pojazdy w Polsce. Ulrich Grüneberg wskazał bardzo popularną w Niemczech praktykę "zarządzania przez bliskość", która w istotny sposób poprawia wzajemne relacje i łagodzi konflikty w zakładach komunikacji miejskiej.
Próbą nawiązania do doświadczeń niemieckich było zaprezentowanie teoretycznej koncepcji systemu promowania kwalifikacji zawodowych prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Uczestnicy spotkania uznali ją za ciekawą, podkreślili jednak ogromną trudność w jej ewentualnym wdrożeniu ze względu na opór strony związkowej. Niemal wszędzie związki zawodowe zachowawczo trwają przy stworzonych układach zbiorowych i z dużą nieufnością traktują wszystkie propozycje nawiązujące do ewentualnej poprawy efektywności systemów oceny pracowników. Jedyną drogą do wdrożenia nowych rozwiązań jest tu skorzystanie z tworzenia nowego układu zbiorowego. Zwykle towarzyszy temu zachowanie praw nabytych dla pracowników zatrudnionych w okresie obowiązywania poprzedniego układu zbiorowego.
Niemal wszyscy uczestnicy zgodzili się co do potrzeby rozwoju zarówno pionowych jak i poziomych ścieżek kariery zawodowej prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej.



 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta