Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

22.09.2007   "Zamień wóz na bus" 2007

ikona

5051SY_355.jpg
Po raz pierwszy w Polsce rozpoczynamy ogólnopolską akcję promocji komunikacji miejskiej w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (16-22.09.2007r.) oraz Europejskiego dnia Bez Samochodu (22.09.2007r.). Co roku do tej wielkiej akcji przyłącza się wiele polskich miast. Chcemy zaprezentować udział sektora komunikacji miejskiej w tych imprezach. Dobrze funkcjonująca komunikacja miejska uznawana jest bowiem za jedyną receptę na odciążenie niewydolnych systemów komunikacyjnych miast.

Za motyw naszej akcji przyjęliśmy hasło i plakat Szymona Prandziocha, który otrzymał Nagrodę Specjalną Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej w 6. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS. Nagroda przyznana została na podstawie wyboru członków IGKM. Nagrodzony plakat pojawi się we wrześniu na środkach transportu miejskiego na terenie niemal całej Polski.

Plakaty akcji "Zamień Wóz na Bus" na autobusach Komunikacji Miejskiej.
IMG_7445.jpgIMG_7815.jpggaleria_ams_autobus.jpg

.

Wywiad z Autorem Plakatu "Zamień Wóz na Bus"

Szymon Prandzioch.

Urodził się 04.12.1983 r. w Rudzie Śląskiej. Po ukończeniu w 2003 roku Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Katowicach w tym samym roku podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Obecnie jest studentem IV roku na kierunku Grafika warsztatowa.

Jak często korzysta Pan z komunikacji miejskiej?

Obecnie nie korzystam. Jednak przez 5 lat szkoły średniej i 2 lata studiów byłem stałym pasażerem, tym bardziej, że praktycznie spod domu dojeżdżałem prawie pod szkołę i uczelnię bez konieczności przesiadki.

Co Pan sądzi o ofercie komunikacji miejskiej?

Dzisiaj komunikacja miejska bywa szybsza niż samochodowa, a jazda autobusem często jest przyjemna i mniej stresująca. Poruszanie się po mieście w godzinach szczytu własnym pojazdem nie jest miłe, natomiast bardzo męczące z uwagi na konieczność stałej koncentracji. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że korzystanie z komunikacji miejskiej jest też tańsze niż podróżowanie samochodem. Mam tu na myśli bilety miesięczne - nim zatankujesz bilet skasujesz!
W autobusie można też jednocześnie dobrze spożytkować czas czytając książkę, słuchając muzyki, popatrzeć na świat, ludzi, co bywa przyjemne i inspirujące, oczywiście przy założeniu, że nie jest tłoczno. Niestety problem ten często istnieje.

Co było inspiracją przy tworzeniu nominowanego plakatu?

Niewątpliwie znajomość środków komunikacji miejskiej i zasad korzystania z niej, były dla mnie inspiracją do stworzenia plakatów.
Praca pod hasłem "Każdego stać na szofera" powstała wskutek zaobserwowanej sytuacji, w której autobus linii miejskiej wiózł tylko jednego pasażera.
Poprzez plakat "Zamień wóz na bus" chciałem zakomunikować, że środkami komunikacji miejskiej często podróżuje się szybciej niż samochodem. Ustawienie busa po lewej stronie jezdni i jego zielony kolor, sugerują możliwość szybszego dotarcia do celu. Natomiast czerwony kolor samochodu wywołuje skojarzenie światła stopu. Graficzna forma jest parafrazą znaku zakazu wyprzedzania. Podpowiada, że autobusem będzie szybciej. Stąd sugestia -zamień wóz na bus- najbardziej skrótowy komunikat, jaki potrafiłem wymyślić, aby korespondował z równie skrótową formą graficzną.



2009-11-03 08:00:22 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta