Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

21-22.10.2010   Komisja Ruchu, Lublin

ikona

W dniach 21-22 października 2010 r. w Kazimierzu Dolnym odbyło się posiedzenie Komisji Ruchu IGKM. W posiedzeniu wzięło udział 115 osób z różnych regionów kraju. Tematem wiodącym Komisji były "Przystanki komunikacji miejskiej".
W trakcie posiedzenia wygłoszono następujące prezentacje:

  • "Prezentacja MPK Lublin" - Czesław Rydecki (MPK Lublin) (pobierz) pdf.png
  • "Definicje i uwarunkowania prawne, pojęcie standardów z ustawy o transporcie publicznym" - Mariusz Józefowicz (ZKM Gdynia) (pobierz) pdf.png
  • "Zasady projektowania przystanków w układach drogowych" - dr inż. Marek Bauer (Politechnika Krakowska) (pobierz) pdf.png
  • "Przystanki w Dusseldorfie - planowanie, budowa, eksploatacja i utrzymanie" - dr inż. Werner Lippert (Rail&Bus Consultants GmbH, Düsseldorf) (pobierz) pdf.png
  • "Zastosowania fotolaseru w komunikacji miejskiej" - Piotr Białobrzycki (Safety Camera Systems Sp. z o.o.)
  • "Zastosowania wpłatomatu w komunikacji miejskiej" - Filip Dębniak (ALBACON SYSTEMS Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • "Komu przypisana jest obsługa infrastruktury przystankowej" - omówienie ankiety - Marcin Żabicki (IGKM) (pobierz) pdf.png
  • "Krakowskie przystanki komunikacji miejskiej" - Grzegorz Dyrkacz (MPK Kraków) (pobierz) pdf.png
  • "Dworce, krańce i węzły przesiadkowe" - Rafał Kupś (ZTM Poznań) (pobierz) pdf.png
  • "Dworce, krańce i węzły przesiadkowe" - Marek Jagiełło (MPK Wrocław) (pobierz) pdf.png
  • "Funkcjonalność wyposażenia przystanków" - Tadeusz Małolepszy (UM Białystok) (pobierz) pdf.png
  • "Funkcjonalność wyposażenia przystanków" - Robert Człapiński (ZTM Warszawa) (pobierz) pdf.png
  • "Przystanki komunikacji miejskiej w Toruniu" - Krzysztof Przybyszewski (MZK Toruń) (pobierz) pdf.png
  • "Wyposażenie przystankowe widziane okiem producentów" - Robert Pawłowski (Tejbrant) (pobierz) pdf.png
  • "Prezentacja nowych technologii budowy przystanków autobusowo-tramwajowych bez barier" - Dorota Papież (Profilbeton Niemcy) (pobierz) unknown.png
  • "Przystanki XXI wieku" - Dariusz Mencel (SEASAM HOUSE OY) (pobierz) pdf.png
  • "Zarządzanie flotą z uwzględnieniem infrastruktury przystankowej" - Weronika Małek (GMV INNOVATING SOLUTIONS, Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Panel dyskusyjny "Jak promować lepszy design przystankowy w świetle pzp?" - moderuje Marcin Gromadzki (Public Transport Consulting)

W pierwszym dniu posiedzenia Komisji odbyła się również wycieczka techniczna do MPK Lublin gdzie zaprezentowano na mini-wystawie elementy infrastruktury przystankowej: wiatę, profile krawężnikowe i płytki profilowane oraz gablotę informacyjną. Zaprezentowano również najnowsze trolejbusy składane w MPK na nadwoziach Maz i Jelcz.

W trakcie panelu dyskusyjnego sformułowano następujące wnioski:

  1. Zagadnienia związane z przystankami uregulowane są w szeregu przepisów prawa, nie zawsze jednoznacznych. Rolą środowiska komunikacji miejskiej jest zainicjowanie zmian w tym zakresie.
  2. Ze względu na bezpieczeństwo pojazdów i ich pasażerów, środowisko komunikacji miejskiej wyraża przekonanie, że korzystniejsze jest lokalizowanie przystanków na wydzielonych z ruchu innych pojazdów fragmentach jezdni (w zatokach). Za takim rozwiązaniem przemawiają także wyniki badań strat czasu pojazdów komunikacji miejskiej przy włączaniu się do ruchu - zatoka nie spowalnia tego procesu. Korzystniejsze jest lokalizowanie przystanków za skrzyżowaniami.
  3. Nowoczesne technologie pozwalają na wyposażanie przystanków w szereg urządzeń poprawiających komfort oczekiwania i obsługi pasażerów. Przystanki stają się terminalami informacyjnymi. Przedstawione doświadczenia wiodących w tym zakresie miast - Krakowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy - są warte naśladowania.
  4. Uzyskanie oczekiwanej trwałości i atrakcyjności estetycznej urządzeń przystankowych, wymaga bardzo precyzyjnych zapisów w specyfikacjach przetargowych. Wskazana jest w tym zakresie wymiana doświadczeń pomiędzy miastami. Preferowana jest formuła zaprojektuj i wybuduj.
  5. Funkcjonowanie transportu publicznego w miastach, w warunkach silnej kongestii drogowej, zmniejsza jego punktualność i niezawodność. Aby zminimalizować negatywny wpływ kongestii na ofertę przewozową komunikacji miejskiej, dążyć należy do uzupełniania tradycyjnej informacji pasażerskiej systemami prezentującymi rzeczywiste godziny odjazdów środków transportowych.
  6. Nowatorskim i wartym wsparcia przez środowisko komunikacji miejskiej rozwiązaniem, jest stosowanie uwypuklonych krawędzi zatrzymania dla autobusów i trolejbusów, umożliwiających podniesienie wysokości peronu przystanku bez ryzyka uszkodzenia pojazdów - zarówno ich konstrukcji, jak i ogumienia.


2010-05-07 13:30:18 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta