Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

5.10.2010   Seminarium techniczne IGKM "Autobus przyszłości", Kielce

ikona

W dniu 5 października 2010 roku obyło się seminarium techniczne pt. "Autobus przyszłości". W seminarium uczestniczyło ponad 240 osób. Prelegenci podzielili się swoimi wizjami kierunków w jakich podążą przyszłe konstrukcje. Jak co roku to branżowe spotkanie połączone było z VIII edycją Targów Lokalnego Transportu Zbiorowego "TRANSEXPO 2010" (6-8.10.2010 r.).

Seminarium podzielone było na dwa bloki tematyczne. Pierwszy z nich miał charakter ogólny i grupował zagadnienia prawne, techniczne i środowiskowe:

  • Projekty badawcze Komisji Europejskiej, Patrycja Kulesza, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. badań naukowych w transporcie, (pobierz) pdf.png
  • Koncepcja oraz rozwój nowej generacji systemów autobusu miejskiego, Umberto Guida, Dyrektor Projektu "Europejski System Autobusowy Przyszłości" - UITP, (pobierz) pdf.png
  • Aktualne i przyszłe wymagania techniczne dla autobusów komunikacji miejskiej, Wojciech Przybylski, Dyrektor ds. Wdrożeń i Transferu Technologii Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie, (pobierz) pdf.png
  • Oddziaływanie autobusu miejskiego na środowisko w rzeczywistych warunkach ruchu, prof. Jerzy Merkisz, Politechnika Poznańska,

W tej części mówiono sporo o wymaganiach środowiskowych w stosunku do pojazdów, które stały się kluczowe w krajach Unii Europejskiej. Unia Europejska stara się bowiem wspierać wiele projektów dążących do tego celu.

Drugi blok tematyczny obejmował wystąpienia dotyczące bardzo konkretnych aspektów technologicznych i konstrukcyjnych w rozwoju autobusów:

  • Rozwiązania konstrukcyjne silników przystosowanych do różnych rodzajów paliw w autobusach komunikacji miejskiej - prognozy na przyszłość, prof. Zdzisław Chłopek - Politechnika Warszawska, (pobierz) pdf.png
  • Ewolucja układów napędowych autobusów miejskich, dr Marek Gajdowicz, VOITH TURBO, (pobierz) pdf.png
  • Kierunki rozwoju układów napędowych i ich wpływ na konstrukcje struktur nośnych autobusów miejskich, Krzysztof Olszewski, Solaris Bus & Coach, (pobierz) pdf.png
  • Przykłady prac koncepcyjnych nad rozwiązaniami technicznymi autobusów o napędzie elektrycznym, Enrique Luque Aleman, Vossloch Kiepe, (pobierz) pdf.png
  • Rola i wpływ przetargów oraz zawartych w nich wymagań w procesie rozwoju konstrukcji autobusów miejskich z punktu widzenia użytkownika, Janusz Bosakirski, MZA Sp. z o.o. w Warszawie, (pobierz) pdf.png

Bardzo ciekawe prezentacje w tej części dały pewien obraz autobusu przyszłości. Przedstawiciele producentów podkreślali w swoich wystąpieniach wzrastającą rolę napędu elektrycznego, który obecnie pojawia się w autobusach hybrydowych. Zwrócono też uwagę, że napędy hybrydowe w autobusach nie uzyskują efektu skali, bowiem są produkowane jednostkowo przez zbyt wielu producentów.



2010-06-07 13:22:17 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta