Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

9.10.2012   Konferencja IGKM, Kielce

ikona

W dniu 9 października 2012 roku obyło się seminarium techniczne pt. "2025 - PT x 2 - strategia UITP dla komunikacji publicznej w polskich uwarunkowaniach". W seminarium uczestniczyło ponad 140 osób. Przedmiotem obrad było adoptowanie międzynarodowej strategii podwojenia udziału transportu publicznego w przewozach do roku 2015. Jak co roku to branżowe spotkanie połączone było z jubileuszową X edycją Targów Lokalnego Transportu Zbiorowego "TRANSEXPO 2012" (10-12.10.2012 r.).

W pierwszej części seminarium skupiono się na kwestiach ogólnych związanych z złożeniami projektu, wskaźnikach efektywności i ogólnym zarysowaniu tła zagadnienia. Na tę część złożyły się następujące prezentacje:

  • Założenia UITP w strategii PT x 2 - Bertram Ludwig, UITP,
  • Realizacja strategii UITP 2025 =PTx2 w kontekście zmian na rynku usług

przewozowych w Polsce, Zbigniew Palenica, UITP,

  • Narzędzia i wyniki badania udziału i oceny transportu publicznego na rynku przewozów w Polsce - Marcin Gromadzki, PTC,
  • Od czego zależy satysfakcja pasażerów oraz ich wybory? - nowe metody badania potrzeb rynku - dr Michał Wolański, Katedra Transportu, SGH,
  • Śląska Karta Usług Publicznych przykładem rozwiązania integrującego transport miejski z otoczeniem, Mariusz Dziesiński, KZK GOP

Prelegenci wskazywali na szereg oczywistych korzyści dla gospodarek i społeczeństw jakie płynie ze wzrostu transportu publicznego. Należą do nich między innymi zmniejszenie bardzo wysokich kosztów wypadków komunikacyjnych czy zużycia energii. Aby jednak mieć źródłową i precyzyjną wiedzę na temat faktycznego udziału transportu publicznego w przewozach na terenie polskich miast konieczne jest posiadanie stosownych narzędzi badawczych i marketingowych. Niestety w Polsce brakuje rzetelnych opracowań w tym zakresie.

W drugiej części dominowały wystąpienia opisujące bardzo konkretne działania, których zadaniem jest prowadzenie do wzrostu przewozów transportu miejskiego. Należały do nich:

  • Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej ? Tadeusz Ułanowicz, ZKM Biała Podlaska,
  • Jak wykorzystać media w promocji transportu publicznego podczas imprez masowych; koncerty, mecze, eventy ? I.Gaździńska, MPK w Poznaniu Sp. z o.o.,
  • Stymulowanie popytu za pomocą zintegrowanych i elastycznych rozwiązań transportowych na podstawie najlepszych praktyk na obszarze małych miast i ich otoczenia - studium przypadku szwajcarskiego Delemont - Andre Burri, Carpostal,
  • Jak przekonać nowych klientów, aby przesiedli się do komunikacji miejskiej ? argumenty i narzędzia - Agnieszka Bakiensztos, AMS S.A.,
  • Wizerunek prowadzącego pojazdy kluczem sukcesu- projekt "Patron" - Wojciech Pęsik, Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.,

W dyskusji podsumowującej zwrócono uwagę na konieczność bilansowania kosztów i przychodów działalności przewozowej. Konieczny jest oczywiście stały rozwój świadczonych usług, ale w obliczu ograniczonych możliwości finansowania należy wybierać najbardziej uzasadnione ekonomicznie działania. W polskich warunkach zaliczono do nich przede wszystkim ? poza wzmacnianiem czynnika ludzkiego - kwestie ciągłego udoskonalania oferty przewozowej w postaci lepszej częstotliwości, a przede wszystkim prędkości oferowanych przewozów.



2012-01-12 11:14:04 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta