Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

22-23.11.2012   Komisja Ruchu i Systemów Elektronicznych, Białystok

ikona

Pierwsze spotkanie komisji w nowej, rozszerzonej formule miało miejsce w Białymstoku w dniach 22-23 listopada 2012. Współorganizatorem było Komunalnej Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. z Białegostoku. Tematem wiodącym obrad była "optymalizacja realizacji zadań przewozowych".

Wygłoszono następujące prezentacje:

  • Optymalizacja zadań przewozowych w Białymstoku - Bogusław Prokop, Piotr Wysocki (UM Białystok), (pobierz) pdf.png
  • Planowanie i strukturalizacja zadań przewozowych - Michał Mirosław (ZTM Warszawa), (pobierz) pdf.png
  • Optymalizacja realizacji zadań przewozowych w systemie częstych zmian przypisania autobusu do linii - Marcin Gromadzki (PTC Reda), (pobierz) pdf.png
  • Strategia obsługi zadań przewozowych zróżnicowanym taborem - Hubert Waguła (MPK Kraków), (pobierz) pdf.png
  • Całodzienna obsługa zadań przewozowych taborem małej pojemności - Mirosław Paszkiewicz (MZK Żagań),
  • System ogólnomiejskiej rezerwy przewozowej i organizacja kursów zjazdowych - Marcin Gromadzki (ZKM Gdynia), (pobierz) pdf.png
  • Optymalizacja zarządzania taborem w terenie - Tomasz Grodecki (Bull Polska), (pobierz) pdf.png
  • Problematyka organizacji przewozów zastępczych - Robert Jóżwiak, Leszek Maj (KPK Białystok), (pobierz) pdf.png
  • Adaptacja zadań przewozowych organizatora u operatora - Krzysztof Zaręba (MZA Warszawa), (pobierz) pdf.png
  • System rotacji motorniczych w trakcie dnia pracy - Michał Wiśniewski (TW Warszawa), (pobierz) pdf.png
  • Organizacja linii telebusowych - Adrian Obuchowicz (MPK Kraków), (pobierz) pdf.png
  • Szczegółowe badania czasu przejazdu pojazdów na linii z wykorzystaniem ręcznych odbiorników GPS - Marek Bauer (Politechnika Krakowska), (pobierz) pdf.png
  • Analizator PDA narzędziem optymalizacji realizacji zadań przewozowych - Artur Thamm (Pixel Osielsko), (pobierz) pdf.png
  • Optymalizacja planowania i dyspozycji przewozów w komunikacji miejskiej - Dr inż. Piotr Kisielewski (DPK Wieliczka), (pobierz) pdf.png
  • Funkcjonalności optymalizacyjne narzędzi software'owych - Tadeusz Gancarz (Taran Mielec), (pobierz) pdf.png
  • System IVU.plan (Microbus) - optymalizacja w praktyce - Marek Gawin (Esability Bydgoszcz), (pobierz) pdf.png
  • Informacja nt. prac zespołu ds. unifikacji systemów elektroniki pokładowej w autobusach komunikacji miejskiej - Marcin Żabicki (IGKM). (pobierz) pdf.png

W ramach podsumowania obrad Komisji sformułowano następujące wnioski:

1.Zaprezentowana uczestnikom Komisji nowa marka białostockiej komunikacji miejskiej - BKM- stanowi wzór dobrych praktyk i katalog udanych wdrożeń, zarówno w zakresie organizowania przewozów, jak i ich realizowania przez operatorów. Szereg doświadczeń jednego z operatorów białostockiej komunikacji miejskiej - KPK Sp. z o.o. - uznać można za warte wykorzystania w innych przedsiębiorstwach źródło wiedzy benchmarkingowej.
2.Jak wynika z zaprezentowanych przykładów organizowania usług komunikacji miejskiej w Gdyni, Krakowie i Warszawie, w miastach tych wykorzystywana jest zaawansowana technika kształtowania oferty przewozowej, oparta na wynikach badań marketingowych i synchronizacji sieci komunikacyjnej, w oparciu o częstotliwość modułową.
3.Rozsądnie stosowana technika zmian w przypisaniu pojazdu do linii w skali dnia, w sieciach komunikacyjnych o zsynchronizowanych rozkładach jazdy, może być skutecznym narzędziem poprawy jakości funkcjonowania transportu miejskiego, a nawet znaczącego wzrostu jego efektywności ekonomicznej. Technika ta nie może być jednak stosowana zbyt swobodnie, w dowolnych uwarunkowaniach.
4.Coraz bardziej zaawansowane rozkłady jazdy, przygotowywane przez organizatorów transportu miejskiego, wymagają stosowania przez operatorów specjalistycznych technik konstruowania służb kierowców i motorniczych. Warte naśladowania w tym zakresie są doświadczenia MZA Sp. z o.o. i TW Sp. z o.o. w Warszawie.
5.Wsparcie w procesie tworzenia oferty przewozowej zapewnia specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Aby spełniać oczekiwania użytkowników, systemy wsparcia procesu tworzenia rozkładów jazdy, zapewniać powinny możliwość:

  • wykorzystywania (w sposób zautomatyzowany) danych dotyczących czasów przejazdu, zapełnień i liczby skasowań biletów (rejestracji kart elektronicznych), generowanych przez zainstalowane w pojazdach urządzenia;
  • ustalania pionowych pór zmienności czasów jazdy;
  • otwierania rozkładów graficznych dla wielu linii jednocześnie, pozwalającą na tworzenie zadań lub (i) służb wieloliniowych;
  • automatycznej synchronizacji obsługi ciągów komunikacyjnych z wieloma liniami, optymalizującej czas oczekiwania pasażerów oraz niezbędne zaangażowanie pojazdów i kierowców;
  • eksportu wygenerowanych danych rozkładowych w formatach czytanych przez inne systemy specjalistycznego oprogramowania.

1



2012-09-14 11:59:01 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta