Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

9-10.05.2013   Komisja Ruchu i Systemów Elektronicznych, Kalisz

W dniach 9-10 maja 2013 roku odbyło się w Kaliszu kolejne posiedzenie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych. Współorganizatorami spotkania były Kaliskie Linie Autobusowe Sp. z o. o. oraz Novamedia innovision sp. z o.o.
Spotkanie rozpoczęło się uroczystym otwarciem nowej fabryki Novamedia innovision sp. z o.o.
Tematem przewodnim Komisji były tematy "Na styku komunikacji miejskiej i podmiejskiej" oraz "Zwiększenie obszaru oddziaływania operatora miejskiego na funkcjonowanie społeczeństwa, poprzez ponadstandardowe wykorzystanie technologii informacyjnych".

W trakcie Komisji zaprezentowano następujące prezentacje:

  • Ponadstandardowe wykorzystanie technologii informacyjnych - Piotr Przesmycki, Krzysztof Owczarek (NOVAMEDIA innovision sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Integracja operatora miejskiego i regionalnego w Kaliszu - Jerzy Walczyński (KLA Kalisz) (pobierz) pdf.png
  • Koncepcja realizacji przewozów miejskich na zasadzie powierzenia, a komunikacji podmiejskiej - przetargowo - Sebastian Zomkowski (ZTM Gdańsk) (pobierz) pdf.png
  • Zintegrowane węzły przesiadkowe na styku komunikacji miejskiej i podmiejskiej - dr Marek Bauer (Politechnika Krakowska) (pobierz) pdf.png
  • Zagadnienie rozliczania dopłat do przewozów pomiędzy gminami w oparciu o kryterium liczby pasażerów - prof. Robert Tomanek (UE Katowice) (pobierz) pdf.png
  • Organizacja linii międzymiejskiej przez różnych operatorów - Janusz Marczak (MZK Ostrów Wlkp.) (pobierz) pdf.png
  • Komunikacja na styku aglomeracji i miasta satelickiego na przykładzie Łomianek - Bogdan Marcińczyk (KM Łomianki) (pobierz) pdf.png
  • Komunikacja na styku aglomeracji i miasta satelickiego na przykładzie Kórnika - Beata Urbaniak (Kombus Kórnik) (pobierz) pdf.png
  • Infrastruktura przystankowa w komunikacji autobusowej na drogach GDDKiA - Robert Człapiński (ZTM Warszawa) (pobierz) presenter.png
  • Problematyka opłat ViaToll w komunikacji miejskiej - Adrian Obuchowicz (MPK Kraków), Czesław Kordel (MZK Wejherowo) (pobierz) pdf.png
  • Bilet aglomeracyjny w Warszawie - Jakub Stefaniak (ZTM Warszawa) (pobierz) pdf.png
  • Jak zapełnić lukę po zlikwidowanym przewoźniku lokalnym? Grzegorz Sapoń (ZIKiT Kraków) (pobierz) pdf.png
  • Obliczanie dopłaty do komunikacji miejskiej w gminach podmiejskich w warunkach funkcjonowania porozumień międzygminnych - Marcin Gromadzki, Krzysztof Grzelec (ZKM Gdynia) (pobierz) pdf.png
  • Aplikacja myBUS online - Tadeusz Gancarz (Taran Mielec)
  • kiedyprzyjedzie.pl - innowacyjny system dynamicznej informacji pasażerskiej dedykowany małym miejscowościom - Jacek Michalski (Puzone) (pobierz) pdf.png
  • Poprawa bezpieczeństwa systemów kart elektronicznych - Mariusz Kończak (IT-Trans Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png

W podsumowującej dyskusji sformułowano następujące wnioski:

1. Doświadczenia praktyczne organizatorów komunikacji miejskiej z różnych miast wskazuje, że zupełnie inne problemy na styku przewozów miejskich i podmiejskich występują w miastach dużych lub aglomeracjach i w miastach małych czy średnich. W aglomeracjach stale rośnie liczba połączeń podmiejskich i ich klientów, a w ośrodkach mniejszych bardzo poważnym problemem jest permanentny spadek wielkości popytu, skutkujący niemal powszechną głęboką deficytowością komunikacji podmiejskiej.
2. Bardzo skomplikowaną i wymagającą stosowania zaawansowanych systemów elektronicznych lub realizacji kompleksowych badań wielkości i struktury popytu, jest kwestia rozliczania deficytów połączeń wykraczających poza granice administracyjne jednej gminy.
3. Ubiegając się o środki budżetowe na dofinansowane połączeń podmiejskich, warto skorzystać z techniki benchmarkingu - naśladując funkcjonujące udane rozwiązania z innych miast.
4. Ciekawym rozwiązaniem praktycznym, zwiększającym efektywność ekonomiczną komunikacji podmiejskiej, jest integracja oferty kilku organizatorów przewozów, zaprezentowana uczestnikom Komisji na przykładzie KLA Kalisz i MZK Ostrów Wielkopolski.
5. W sytuacji deficytowości połączeń podmiejskich realizowanych w ramach komunikacji miejskiej, przy braku chęci finansowania deficytu przez budżety obsługiwanych gmin, czasową alternatywą dla likwidacji tych połączeń jest ich przekształcenie w linie komunikacji regionalnej. funkcjonujące z refundacją ulg ustawowych z budżetu państwa, przekazywaną przez urzędy marszałkowskie. Rozwiązanie to m.in. powszechnie stosują przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Wielkopolsce.
6. Deficytowość połączeń pogłębiają dodatkowe obciążenia operatorów, wynikające z opłat w systemie ViaToll. Na wsparcie przez środowisko komunikacji miejskiej zasługuje pomysł MZK Wejherowo, dotyczący wprowadzenia dla pojazdów komunikacji miejskiej dodatkowej, preferencyjnej kategorii opłat za korzystanie z dróg płatnych. Jest to rozwiązanie mające większe szanse na wdrożenie, niż całkowite zwolnienie komunikacji miejskiej z opłat ViaToll.
7. Spadkowi liczby pasażerów na liniach podmiejskich można przeciwdziałać wzrostem jakości świadczonych usług. Postulowany wzrost jakości można uzyskać m.in. poprzez zaawansowane narzędzia informacji pasażerskiej – zarówno w sferze software, jak i hardware. Na uwagę zasługują w szczególności ponadstandardowe technologie informacyjne, oferowane obecnie na rynku.



2013-01-25 10:23:43 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta