Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

17-18.10.2013   V Ogólnopolski Konkurs Kierowców Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Gdańsk

ikona

Piąta edycja konkursu organizowanego przez IGKM oraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku miała miejsce w dniach 17-18 października br. w Gdańsku. Przez dwa dni rywalizacji z grupy 63 zawodników reprezentujących operatorów komunikacji miejskiej z różnych części kraju wybierano "Najlepszego kierowcę w komunikacji miejskiej za rok 2013". W tym roku został nim Paweł Sztukiewicz - pracownik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Sp. z o.o.

Konkurs - podobnie jak w poprzednich edycjach - przebiegał etapowo. Na początku uczestnicy konkursu wypełniali test znajomości przepisów składający się z 20 pytań. W tym zadaniu podstawowym kryterium oceny zawodnika była najmniejsza liczba popełnionych błędów, a dodatkowym - czas wykonania zadania. Otrzymane w ten sposób lokaty przeliczano na liczbę punktów, kolejno od 60 dla najlepszego zawodnika w dół.

Organizatorzy zdecydowali się na wprowadzenie zmiany organizacyjnej w stosunku do poprzednich edycji konkursu, zakładającej, że do kolejnego etapu przystąpią wszyscy, a nie - jak poprzednio - jedynie najlepsi w testach. Aby umożliwić wykonanie zadań związanych z umiejętnościami manewrowania przez całą grupę zawodników, przygotowano trzy równoległe stanowiska wykonywania zadań.

Na pierwszym kierowcy wykonywali slalom przodem, a następnie tyłem, kryterium stanowiły tu czas przejazdu i jego precyzja (mierzona liczbą dotkniętych lub przewróconych tyczek).

Drugie stanowisko wyznaczał kręty tor zakończony strefą zrzutu piłki do ustawionego na mecie kosza. Piłkę umieszczono swobodnie na platformie zamocowanej do czoła autobusu. W tym ćwiczeniu kierowcy mieli za zadanie tak prowadzić pojazd, aby utrzymać ją na platformie (w przypadku wypadnięcia piłki konieczne było zatrzymanie autobusu i powtórne położenie jej na platformie). Dodatkowo precyzyjny sposób zatrzymania autobusu na mecie miał spowodować bezwładnościowe przemieszczenie piłki do kosza. W tym zadaniu podstawowym kryterium również był czas przejazdu, oprócz tego zawodnicy otrzymywali premię za trafienie piłką do kosza i karę za potrącenie słupków. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim zadaniu zawodnicy otrzymywali liczbę punktów kolejno od 30 dla najlepszego zawodnika w dół.

Trzecie zadanie polegało na precyzyjnym zatrzymaniu autobusu w zatoce przystankowej, co mierzone było na specjalnej tarczy wskaźnikiem laserowym zamocowanym do zderzaka. W tym zadaniu zawodnicy mogli otrzymać od 0 do 30 punktów bezpośrednio w zależności od uzyskanego wyniku na tarczy.

Do finału zakwalifikowano dziesięciu kierowców, którzy uzyskali najlepszy wynik będący sumą punktów ze wszystkich konkurencji. Finał polegał na zaprezentowaniu umiejętności związanych z obsługą pasażerów i składał się z dwóch części. W pierwszej przygotowano scenkę dotyczącą obsługi pasażerów. Zadaniem kierowcy było przejechanie kontrolnego przystanku w sytuacji możliwie zbliżonej do warunków rzeczywistych. W autobusie pojawił się niepełnosprawny pasażer na wózku inwalidzkim. Utrudnieniem dla zawodników było zdemontowanie hamulca w wózku, co skutkowało niekontrolowanym, niebezpiecznym przemieszczaniem się pasażera na wózku w przypadku jego niezabezpieczenia przez kierowcę. Kolejna pasażerka podróżowała z wózkiem dziecięcym oraz walizką i dodatkowo - zwracała się w języku niemieckim z pytaniami o trasę i bilet. Dopełnieniem scenki był konfliktowy pasażer, który utrudniał zawodnikom wykonywanie czynności. Głównym kryterium oceny były skuteczność i adekwatność reakcji kierowcy oraz jakość jego komunikacji interpersonalnej z pasażerami. Ocena pochodziła od trzech niezależnych sędziów i miała charakter subiektywny. Jej zobiektywizowanie odbywało się poprzez zsumowanie punktów od sędziów.

W drugiej części finału uczestnicy konkursu wykonywali w autobusie zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej, zorganizowane przez zespół ratowników.

Wszystkie zadania konkursowe związane z pojazdami wykonywane były na najpopularniejszym autobusie miejskim - Solaris Urbino 12.

W klasyfikacji końcowej finału wzięto pod uwagę łącznie wyniki testu teoretycznego, jazdy sprawnościowej, oceny scenek w zakresie obsługi pasażerów oraz zadań pierwszej pomocy. Zasady ważenia i sumowania wyników cząstkowych obrazuje tabela:
1

Ostatecznie w finale wyłoniono pięciu laureatów. Główną nagrodę czyli Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej oraz 5000 złotych otrzymał Paweł Sztukiewicz z MPK Poznań, kolejne nagrody w wysokości odpowiednio 4000, 3000, 2000 i 2000 złotych otrzymali Ryszard Drzewiński (MPK Wrocław), Jacek Błoński (MZK Gorzów Wlkp.), Marek Cierniak (MPK Częstochowa) oraz Krzysztof Drewnik (MZA Warszawa). Ostateczną klasyfikację najwyższych 10 lokat przedstawia tabela:

2

Nagrody w konkursie ufundowali:
Solaris Bus&Coach S.A.
Voith Turbo Sp. z o.o.
R&G Plus Sp. z o.o,
Drabpol Sp. j.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o.

3



2013-05-27 10:35:11 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta