Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

4-5.09.2014   Komisja Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM, Łomża

ikona

Kolejne posiedzenie Komisji Autobusowej IGKM, odbyło się w dniach 4-5 września 2014 roku w Łomży. Współorganizatorem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ZB w Łomży. Spotkanie Komisji połączone było z obchodami 45-lecia istnienia komunikacji miejskiej w Łomży.

Tematem przewodnim spotkania Komisji były zagadnienia bezpieczeństwa, a w szczególności problematyka monitoringu wizyjnego w transporcie publicznym. Podczas obrad wygłoszono następujące wystąpienia:

  • 45 lat komunikacji miejskiej w Łomży - Janusz Nowakowski, MPK Łomża (pobierz) presenter.png
  • Założenia ustawy o monitoringu wewnętrznym - Krzysztof Sidorczuk, MZA Warszawa (pobierz) pdf.png
  • Monitoring wizyjny w krakowskiej komunikacji miejskiej - Adrian Obuchowicz, MPK Kraków (pobierz) pdf.png
  • Monitoring wizyjny w autobusach KPK - Leszek Maj, KPK Białystok (pobierz) pdf.png
  • Monitoring wizyjny w poznańskiej komunikacji miejskiej - Janusz Szawłowski, MPK Poznań (pobierz) pdf.png
  • Charakterystyka i kierunki rozwoju systemów monitoringu mobilnego - Tomasz Matysiak, Polgard s.c. (pobierz) pdf.png
  • Nowoczesne rozwiązania w monitoringu wizyjnym - Krzysztof Owczarek, Novamedia innovision Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png
  • Systemy pokładowe w pojazdach komunikacyjnych wykorzystywane podczas postoju w zajezdni - Arkadiusz Brynda, MZA Warszawa (pobierz) pdf.png
  • System monitoringu wizyjnego w pojazdach komunikacji miejskiej - Dariusz Wittkowicz, Zakład Elektroniczny SIMS Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png
  • Funkcjonalności automatyki sterowania drzwiami w pojazdach komunikacji miejskiej - Robert Sokołowski, ZTM Warszawa (pobierz) pdf.png
  • Współpraca MPK ze Strażą Miejską - Grzegorz Dyrkacz, MPK Kraków (pobierz) pdf.png
  • Psycholog transportu o bezpieczeństwie w komunikacji miejskiej - dr Tadeusz Korolczuk, Białystok (pobierz) pdf.png
  • Bezpieczny tramwaj w Aglomeracji Śląskiej - Marek Kilijański, Tramwaje Śląskie S.A. (pobierz) pdf.png
  • Bezpieczeństwo komunikacji miejskiej w małej firmie - Piotr Stasiak, ROKBUS Rokietnica (pobierz) pdf.png
  • Informacja nt. aktualnych prac legislacyjnych - Marcin Żabicki, IGKM (pobierz) pdf.png
  • Omówienie wyników prac zespołu ds. standaryzacji (funkcjonalności informacji pasażerskiej) - Mariusz Szałkowski (pobierz) pdf.png
  • Omówienie wyników prac zespołu ds. standaryzacji (monitoring wizyjny) - Kamil Bujak
  • Omówienie wyników prac zespołu ds. standaryzacji (systemy łączności) - Jacek Lenartowicz (pobierz) pdf.png
  • Omówienie wyników prac zespołu ds. standaryzacji (systemy kasownikowe, biletowe i pozostałe funkcjonalności obsługi pasażerów oraz systemy zliczania pasażerów) - Jakub Rost
  • Omówienie wyników prac zespołu ds. standaryzacji (funkcjonalności diagnostyczne) - Roman Kozłowski (pobierz) pdf.png

Podczas bardzo ożywionej dyskusji zarysowały się dwa sprzeczne punkty widzenia w zakresie możliwego zakazu łączenia fonii i wizji w nagraniach z monitoringu wizyjnego. Część dyskutantów podkreślała, że oznacza to znaczące cofnięcie się w rozwoju monitoringu. W wielu sytuacjach wzmocnienie obrazu dźwiękiem jest kluczowe dla ustalenia przebiegu badanego zdarzenia. W szczególności dotyczy to interakcji pomiędzy prowadzącym pojazd a pasażerem, ale przywołano również przykłady wyjaśniania przyczyn kolizji, w których zapis dźwięku okazał się kluczowym elementem.
Z drugiej jednak strony pojawiły się głosy, że należy chronić sferę prywatności zarówno pasażerów, pracowników jak i innych postronnych osób, które w przypadkowy sposób znajdują się w zasięgu działania monitoringu pojazdowego. Zapis audio - zdaniem części dyskutantów - jest nadmiernym ingerowaniem w otoczenie i przypomina niechlubne praktyki ograniczania praw obywatelskich z poprzedniej epoki.
W związku z powyższym IGKM będzie oczekiwać na szczegółowe opinie członków dotyczące założeń do opracowywanej obecnie w MSW ustawy o monitoringu wizyjnym.

Podczas dyskusji wyrażono również głębokie obawy o skuteczność procedur ujawniających pracowników znajdujących się w "innym" stanie świadomości. O ile istnieją dość skuteczne mechanizmy ujawniania osób znajdujących się pod wpływem alkoholu i zapobiegania podejmowania przez nich pracy na wozie, to brakuje analogicznych w stosunku do osób zażywających narkotyki.

Sponsorami Komisji byli:
1



2013-11-26 09:33:58 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta