Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

4-5.09.2014   I Ogólnopolski Konkurs Motorniczych o Nagrodę Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Wrocław

W dniach 04-05 września 2014 r. we Wrocławiu odbyła się pierwsza edycja Ogólnopolskiego Konkursu Motorniczych o Nagrodę Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Organizatorami Konkursu była Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu - Gospodarz Konkursu.

Po dwóch dniach rywalizacji, w której uczestniczyło 29 zawodników reprezentujących 9 przedsiębiorstw komunikacji tramwajowej w Polsce tytuł "Najlepszego Motorniczego" zdobył Artur Kopeć - Motorniczy z Miejskiego Przedsiębiorstwo Komunikacyjnego Sp. z o.o. we Wrocławiu.

Poniżej prezentujemy wyniki końcowe Konkursu:
1 miejsce - Najlepszy Motorniczy (Puchar Prezesa IGKM oraz Nagroda w wysokości 5000,00 zł ufundowana przez firmę PESA S.A.
Artur KOPEĆ - MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu (wynik ogólny 437 punktów)

2 miejsce (Nagroda w wysokości 3000,00 zł ufundowana przez Gospodarza Konkursu MPK Wrocław)
Mariusz GROCHOWSKI - MPK ŁÓDŹ Sp. z o.o. (wynik ogólny 370 punktów)

3 miejsce (Nagroda w wysokości 2000,00 zł ufundowana przez Organizatora Konkursu - IGKM)
Ireneusz CHMURZYŃSKI - MPK S.A. w Krakowie (wynik ogólny 368 punktów)

4. miejsce Rafał ZIÓŁKOWSKI - Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 359 punktów)
5. miejsce Paweł PĘKALA - Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 345 punktów)
6. miejsce Kamil SZULBORSKI - Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 328 punktów)
7. miejsce Lech CEBULA - MZK w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o. (wynik ogólny 324 punkty)
7. miejsce Paweł KAŹMIERCZAK - MPK ŁÓDŹ Sp. z o.o. (wynik ogólny 324 punkty)
9. miejsce Jakub KRASOWSKI - MPK w Poznaniu Sp. z o.o. (wynik ogólny 310 punktów)
10. miejsce Rafał WÓJCIK - Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 293 punkty)

Dodatkowo przyznano Nagrodę dla Najlepszej Motorniczej - kamerę cyfrową, którą ufundował firma ENIKA Sp. z o.o. Nagrodę otrzymała Barbara Gibasiewicz - MPK Wrocław.
Podczas I dnia Konkursu Motorniczych odbyły się również rozgrywki drużynowe. Pierwsze miejsce w Konkursie drużynowym zdobył zespół w składzie:

  • Barbara Gibasiewicz (MPK Wrocław),
  • Bogdan Wietki (MPK Kraków),
  • Krzysztof Kokot (MPK Wrocław,
  • Artur Kopeć (MPK Wrocław).

Każdy z zawodników otrzymał pamiątkową statuetkę oraz nagrodę w wysokości 400 zł.

Przebieg Konkursu
Zgodnie z regulaminem I Ogólnopolski Konkurs Motorniczych o Nagrodę Prezesa IGKM składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie zawodnicy musieli rozwiązać test wiedzy teoretycznej oraz przystąpić do konkurencji praktycznej (przejazdu kwalifikacyjnego). Po zsumowaniu wyników I etapu dziesięciu najlepszych motorniczych zostało zakwalifikowanych do finałowego przejazdu, który pozwoli wyłonić zwycięzcę całego Konkursu.

ETAP I KONKURSU
29 uczestników Konkursu z całej Polski rozpoczęło zmagania o tytuł Najlepszego Motorniczego od części teoretycznej. Zawodnicy mieli za zadanie rozwiązać test wiedzy teoretycznej, który obejmował zagadnienia z zakresu pierwsze pomocy przedmedycznej oraz przepisów ruchu drogowego. W sumie za udzielenie 50 prawidłowych odpowiedzi każdy zawodnik mógł otrzymać 100 punktów.
Następnie zmagania o tytuł "Najlepszego Motorniczego" przeniosły się na zajezdnię tramwajową MPK Wrocław przy ul. Powstańców Śląskich 209. Zawodnicy zgodnie z kolejnością wylosowanych numerów startowych przystępowali do wykonania przejazdu kwalifikacyjnego. Przejazd odbywał się na tramwaju 105 Na, który jest najbardziej popularnym typem tramwaju w Polsce. Na każdego z zawodników czekał identyczny zestaw zadań sprawnościowych. Motorniczy po odpowiednim ustawieniu fotela w kabinie oraz ustawieniu lusterka przystępował do wykonania zadania. Pierwsze zadanie obejmujące przejazd kwalifikacyjny dotyczyło jazdy do tyłu. Zawodnik musiał zatrzymać tramwaj jak najbliżej ściany ustawionej na torowisku. Ta konkurencja pozwalała na sprawdzenie u motorniczych wyczucia gabarytów tramwaju i oceny odległości do najbliższej przeszkody. Następnie zawodnik miał za zadanie jadąc do przodu precyzyjnie zatrzymać tramwaj tak, aby drugie drzwi pojazdu znalazły się jak najbliżej ściśle określonego miejsca na przystanku tramwajowym. Ostatnie dwa zadania sprawdzały wyczucie odległości u zawodników. Najpierw należało zatrzymać tramwaj w wyznaczonym miejscu przed halą postojową. Odległość czoła wagonu od wyznaczonej linii zatrzymania określał laserowy wskaźnik. Następnie należało wjechać tramwajem do hali zatrzymując pojazd jak najbliżej drzwi. Podczas całego przejazdu zawodnicy mieli mierzony czas. 20 motorniczych, którzy wykonali cały przejazd w jak najkrótszym czasie otrzymało dodatkowo od 20 punktów bonusowych (za najlepszy czas przejazdu) do 1 punktu. Podczas wykonywania całego przejazdu w tramwaju znajdowały się tzw. kontrolery płynności jazdy tj. piłeczka na talerzyku i piramida z plastikowych kubków ustawiona na specjalnej platformie. Kontrolery miały za zadanie zweryfikować umiejętności motorniczego w zakresie płynnego prowadzenia tramwaju.

ETAP II
Do II etapu - finału I Ogólnopolskiego Konkursu Motorniczych o Nagrodę Prezesa IGKM zakwalifikowało się dziesięciu motorniczych, którzy podczas I etapu Konkursu uzyskali najlepsze lokaty. W finale udział wzięli (wg. kolejności wyników po I etapie):
1. Artur Kopeć, Wrocław
2. Ireneusz Chmurzyński, Kraków
3. Paweł Kaźmierczak, Łódź
4. Kamil Szulborski, Szczecin
5. Mariusz Grochowski, Łódź
6. Jakub Krasowski, Poznań
7. Rafał Ziółkowski, Warszawa
8. Lech Cebula, Gorzów Wielkopolski
9. Rafał Wójcik, Warszawa
10. Paweł Pękala, Szczecin

Zmagania 10 finalistów odbywały się na linii tramwajowej przy pętli obok Stadionu Miejskiego we Wrocławiu. Zadaniem każdego zawodnika był przejazd po specjalnie przygotowanym torze. Oprócz płynności jazdy, którą weryfikowała piramida z kubków ustawiona wewnątrz tramwaju, zawodnicy mieli za zadanie zatrzymać tramwaj przed wzniesieniem oraz za wzniesieniem. W czasie przejazdu na motorniczych czekało kilka nieprzewidzianych sytuacji m.in. rowerzysta leżący przy torach oraz niewidomy mężczyzna przechodzący przez torowisko tramwajowe. Te symulowane zdarzenia pozwoliły ocenić spostrzegawczość motorniczego oraz jego reakcję. Dodatkowo motorniczowie prowadząc tramwaj dwuwagonowy mając zasłonięty prędkościomierz musieli rozpędzić pojazd do prędkości 30 km/h. Po dojechaniu do mety na zawodników czekały jeszcze dwie konkurencje. Pierwsza dotyczyła obsługi tzw. trudnego pasażera. Mężczyzna przewożący przedmioty i materiały niebezpieczne, kobieta nieznająca miasta oraz staruszka ciągnąca wózeczek to osoby które w stojącym na przystanku tramwaju spotykał każdy z motorniczych. Zadanie sprawdzało zachowanie motorniczego, jego opanowanie, cierpliwość i odporność na stres w czasie wykonywania codziennej pracy. Ostatnia konkurencja wymagała od zawodników znajomości zasad udzielania pomocy przedmedycznej. Motorniczy miał za zadanie udzielić pomocy osobie nieprzytomnej, którą prawdopodobnie potrącił tramwaj.

Konkurencje drużynowe
W celu uatrakcyjnienia Konkursu i jeszcze głębszej integracji zawodników Organizatorzy przygotowali dodatkowy element rywalizacji dla motorniczych - konkurencje drużynowe. 29 zawodników zgłoszonych do udziału w Konkursie indywidualnym zostało losowo przypisanych w czteroosobowe zespoły. W celu utworzenia drużyn w konkurencjach wzięło również udział 3 dodatkowych zawodników z MPK Wrocław. Na każdą z drużyn czekały identyczne zadania podzielone na część praktyczną oraz teorię. W części praktycznej zadanie polegało na przejechaniu odcinka trasy dwoma tramwajami znajdującymi się na sąsiednich torach. Tramwaje były ustawione w przeciwnych kierunkach i dodatkowo spięte łańcuchem. Motorniczowie musieli przejechać kilkadziesiąt metrów obok siebie: jeden wagon jadąc do przodu, a drugi jadąc tyłem. W czasie jazdy łańcuch nie mógł zostać przerwany. W razie zerwania łańcucha zawodnicy musieli ponownie szczepić dwa tramwaje i dopiero wtedy mogli kontynuować dalszą jazdę. O wynikach rywalizacji decydował czas całego przejazdu.
Po konkurencji praktycznej zespoły miały za zadanie rozpoznać i odpowiednio opisać 39 fotografii. Quiz fotograficzny składał się z dwóch części tematycznych. Pierwszą część stanowiły fotografie tramwajów z różnych miast z Polski (nie tylko z Polski), a drugą powiększone fragmenty wyposażenia tramwaju 105Na. O wyniku tej części konkursu decydowała ilość poprawnych odpowiedzi.

Nagrody i upominki w Konkursie ufundowali:

  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
  • ZAKŁAD ELEKTRONIKI PRZEMYSŁOWEJ ENIKA Sp. z o.o.
  • R & G PLUS Sp. z o.o.
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu

1



2014-08-08 09:14:11 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta