Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

28-29.05.2015   Komisja Taboru Autobusowego IGKM, Warszawa

ikona

W dniach 28-29 maja 2015 roku Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wspólnie z Miejskimi Zakładami Autobusowymi Sp. z o. o. zorganizowała spotkanie Komisji Taboru Autobusowego IGKM. W obradach wzięło udział ponad 170 uczestników z różnych części kraju. Spotkanie Komisji połączone było z obchodami jubileuszu 95 lat Stołecznych Autobusów.
Tematem wiodącym spotkania była problematyka niskoemisyjnego taboru autobusowego. W szczególności omawiano eksploatację autobusów elektrycznych, wspomniano również o pojazdach hybrydowych i gazowych. Przedstawiono następujące prezentacje:

  • Prezentacja Gospodarza Komisji (Jan Kuźmiński - MZA Warszawa) (pobierz) pdf.png
  • Eksploatacja autobusów elektrycznych i hybrydowych w MZA Warszawa (Janusz Bosakirski - MZA Warszawa Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Eksploatacja autobusów elektrycznych i hybrydowych w MPK Kraków (Kazimierz Fudala - MPK Kraków S.A.) (pobierz) pdf.png
  • Autobusy elektryczne w Ostrołęce (Ryszard Chrostowski - MZK Sp. z o.o. w Ostrołęce) (pobierz) pdf.png
  • Eksploatacja autobusu elektrycznego w Jaworznie (Zbigniew Nosal - PKM Sp. z o.o. w Jaworznie) (pobierz) pdf.png
  • Oferta firmy Solaris dla bezemisyjnego transportu publicznego (Wiesław Cieśla - Solaris Bus&Coach S.A.) (pobierz) pdf.png
  • Felgi aluminiowe jako standardowe wyposażenie autobusów z alternatywnymi napędami (Ewelina Bigos - Alcoa Poland sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Nowoczesne rozwiązania energoelektroniczne dla autobusów elektrycznych (Patryk Cichoń - ENIKA Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Autobusy hybrydowe i elektryczne Volvo (Małgorzata Durda -Volvo Polska sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Doświadczenia w eksploatacji autobusów LNG w Warszawie (Roman Gogacz - MZA Warszawa Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png
  • Bezpieczny autobus miejski (Rafał Misztalski ? Systemy Autobusowe Sp. z o.o.) (pobierz) pdf.png

Prezentując doświadczenia różnych miast w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych, prelegenci podkreślali, że wciąż jesteśmy na początku doświadczeń eksploatacyjnych i bardzo trudno wyrokować jakie w przyszłości wystąpią trudności. Niewiadomą stanowi na przykład żywotność akumulatorów, która w dużym stopniu decydować będzie o ostatecznym wyniku bilansu ekonomicznego zakupu i eksploatacji elektryków.
Jednym z największych wyzwań dla firm podejmujących eksploatację elektrycznych autobusów jest pozyskanie właściwego przyłącza energetycznego pozwalającego na ładowanie większej liczby pojazdów. Dużym ułatwieniem jest możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury tramwajowej. W Krakowie punkt doładowywania autobusów na ulicy Pawiej za pomocą pantografu zabudowany jest na jednym ze słupów trakcyjnych przebiegającej tam linii tramwajowej.
Innym wyzwaniem dla operatorów jest zapewnienie odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz pojazdu w mroźne, zimowe dni. Wydatek energetyczny związany z ogrzewaniem pojazdu uniemożliwia zrealizowanie w pełni zadania przewozowego ze względu na ograniczenie zasięgu pojazdu. Powszechnym stało się montowanie pomocniczych spalinowych agregatów grzewczych. Podkreślono przy tym, że są one wykorzystywane sporadycznie i ich negatywny wpływ na środowisku jest minimalny.
Jak się okazuje, nieco inne wymagania w stosunku do taboru niskoemisyjnego są w mniejszych ośrodkach miejskich. Na przykład w Ostrołęce średni czas przejazdu autobusem nie przekracza 10 minut, w związku z tym uznano, że nie jest konieczne wyposażenie autobusu w klimatyzację. To ułatwia uzyskanie lepszego bilansu energetycznego.
Omawiając autobusy hybrydowe prelegenci przychylili się do opinii, że jest to forma pojazdu przejściowego pomiędzy pojazdem spalinowym a elektrycznym. W miarę rozwoju technologicznego powinien jednak wciąż wzrastać poziom oszczędności zużycia paliwa w tej grupie pojazdów w stosunku do autobusów napędzanych tradycyjnymi silnikami Diesla.
Bardzo interesującym przykładem pogodzenia oczekiwania mniejszej emisji szkodliwych związków oraz potrzeby racjonalnego ekonomicznie prowadzenia przewozów jest przykład projektu autobusów LNG w stołecznych Miejskich Zakładach Autobusowych. Zgodnie z zapisami kontraktu, MZA przez najbliższe lata będzie otrzymywać od dostawcy skroplony gaz według stałej ceny mierzonej parytetem 50 % w stosunku do cen oleju napędowego. Dzięki takiemu zapisowi stołeczny przewoźnik autobusowy ma zapewnioną stabilną ekonomicznie eksploatację tego typu taboru, niezależnie od zmian cen paliw na rynkach.
Podczas uroczystości obchodów jubileuszu 95 lat Stołecznych Autobusów Jan Kuźmiński - Prezes Zarządu MZA otrzymał odznakę IGKM "Zasłużony dla komunikacji miejskiej", przyznaną i wręczoną przez Prezesa IGKM - Adama Karolaka".
Ponadto Złote medale IGKM "Za wieloletnią pracę dla komunikacji miejskiej" otrzymali długoletni pracownicy MZA Warszawa: Janusz Ciepieńko i Wojciech Ulikowski.
W drugim dniu obrad uczestnicy Komisji wzięli udział w wycieczce technicznej na teren Oddziału Przewozów MZA "Ostrobramska", gdzie zapoznawali się z zajezdniową infrastrukturą techniczną.

1



2014-12-23 07:05:22 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta