Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

22.09.2015   Debata z udziałem parlamentarzystów i samorządowców

Spodziewając się większego niż zwykle zainteresowania politycznego, towarzyszącego kampanii wyborczej, na marcowym posiedzeniu Komisji Promocji Komunikacji Miejskiej IGKM w Czechowicach-Dziedzicach rozważano również koncepcję zorganizowania specjalnej debaty z udziałem gości z grona parlamentarzystów i samorządowców poświęconej przyszłości komunikacji miejskiej w kontekście ewentualnych rozwiązań prawnych.
Zaplanowano następujące wątki tematyczne:
1. Zagadnienia integracji transportu publicznego

  • Ograniczone możliwości współpracy między samorządami różnych szczebli;
  • Istnienie barier integracji komunikacji miejskiej i regionalnej, w tym kolejowej, wynikających ze zróżnicowanego systemu ulg ustawowych i dopłat do ulg ustawowych;
  • Kluczowa dla branży Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nie ma w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju aktywnego \"właściciela\", co sprawia, że specyfiki branży komunikacji miejskiej nie uwzględnia się w nowych aktach prawnych, oraz nie eliminuje się w bieżącym prawie ewidentnych błędów ustawy.

2. Finansowanie transportu publicznego

  • Reguła wydatkowa nałożona na samorządy promuje inwestycje kosztem bieżącego utrzymania systemów komunikacji miejskiej, co sprawiło, że zwłaszcza w ostatnich latach poważnie ograniczono pracę przewozową komunikacji miejskiej - jeszcze w roku 2012 pojazdy przejechały łącznie 710 mln km, zaś dwa lata później - już tylko 666 mln.
  • Brakuje mechanizmów, które pozwolą na utrzymanie poziomu inwestycji w transporcie publicznym po 2020 roku.
  • Wciąż mało wiadomo o finansowaniu unijnym w nowej perspektywie.

3. Problemy w zrównoważeniu transportu miejskiego powodujące m.in. nadmierną kongestię i zanieczyszczenie powietrza

  • Miasta nie mogą dowolnie kształtować opłat za parkowanie, a przez to ograniczać wjazdu samochodów do centrów miast oraz efektywnie zarządzać miejscami parkingowymi - bowiem uniemożliwia to Ustawa o drogach publicznych.
  • Nie ma również podstaw prawnych do tworzenia przez samorząd stref niskiej emisji, czyli stref, do których wjazd samochodami nie spełniającymi określonych norm ekologicznych jest płatny lub zabroniony.
  • Dużym problemem dla branży jest również chaos przestrzenny - nowe osiedla powstające w oderwaniu od infrastruktury komunikacyjnej są kosztowne w obsłudze oraz nie pozwalają na zapewnienie atrakcyjnej oferty przewozowej.

Gospodarzem debaty był Adam Karolak - Prezes IGKM, dyskusję moderował niezależny ekspert - Marcin Gromadzki.
POBIERZ PREZENTACJĘ WPROWADZAJĄCĄ
W debacie wzięli udział ostatecznie Stanisław Żmijan - poseł na Sejm RP, Józef Racki - Poseł na Sejm RP, prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski - Dyrektor ZKM w Gdyni, Wiesław Witek - Dyrektor ZTM w Warszawie, Wojciech Tulibacki - Prezes MPK w Poznaniu Sp. z o.o. w Poznaniu, Piotr Stasiak - Prezes MPK Sp. z o.o. w Gnieźnie, Marek Stępa - Wiceprezydent Gdyni, oraz Piotr Mikiel - autor ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Przebieg dyskusji potwierdził potrzebę prowadzenia otwartej debaty o problemach komunikacji miejskiej. Parlamentarzyści z sejmowej Komisji Infrastruktury byli rzeczywiście doskonale zorientowani w problematyce dotyczącej kolejowej spółki Przewozy Regionalne czy tematów związanych z autobusowymi przewozami regionalnymi, natomiast zadeklarowali chęć głębszego zapoznania się z tematami dotyczącymi komunikacji miejskiej.
Najciekawsze wypowiedzi debaty będziecie Państwo mogli wkrótce zobaczyć na wideorelacji.
Po debacie paneliści oraz dziennikarze otrzymali okolicznościowy komplet biletów komunikacji miejskiej z Gdańska, Gdyni, Gniezna, Grudziądza, Jeleniej Góry, Kalisza, Krakowa, Kutna, Legnicy, Lublina, Łodzi, Mielca, Nowego Sącza, Opola, Ostrołęki, Piły, Radomia, Słupska, Szczecina, Warszawy, Wągrowca i Zielonej Góry.

Bardzo dziękujemy członkom IGKM z wymienionych miast, którzy dostarczyli bilety za wyrażone w ten sposób wsparcie całego eventu.

1

2

3



2015-10-06 06:49:06 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta