Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

15-16.09.2016   II Ogólnopolski Konkurs Motorniczych o Nagrodę Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Łódź

W dniach 15-16 września 2016 r. w Łodzi odbyła się druga edycja Ogólnopolskiego Konkursu Motorniczych o Nagrodę Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. Organizatorami Konkursu była Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Sp. z o.o. - Gospodarz Konkursu.

Po dwóch dniach rywalizacji, w której uczestniczyło 29 zawodników reprezentujących 9 przedsiębiorstw komunikacji tramwajowej w Polsce tytuł "Najlepszego Motorniczego" zdobył Szymon Janik - Motorniczy z Miejskiego Przedsiębiorstwo Komunikacyjnego - Łódź Sp. z o.o.

Poniżej prezentujemy wyniki końcowe Konkursu:
1 miejsce - Najlepszy Motorniczy (Puchar Prezesa IGKM oraz Nagroda w wysokości 3000,00 zł ufundowana przez firmę Nord Partner Sp. z o.o.)
Szymon JANIK - MPK - Łódź Sp. z o.o. (wynik ogólny 211,5 pkt.)

2 miejsce (Nagroda w wysokości 2000,00 zł ufundowana przez IGKM
Jan PODKOPACZ - MPK S.A. w Krakowie (wynik ogólny 204 pkt.)

3 miejsce (Nagroda w wysokości 1000,00 zł ufundowana przez IGKM)
Robert ZAMERSKI - MPK - Łódź Sp. z o.o. (wynik ogólny 191,5 pkt.)

4. miejsce Elżbieta KRAWCZYK - MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu (wynik ogólny 188,5 pkt.)
5. miejsce Sebastian ZMOREK - Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 186,5 pkt.)
6. miejsce Tomasz BOROWICZ - MPK w Poznaniu Sp. z o.o. (wynik ogólny 185,5 pkt.)
7. miejsce Krzysztof LABUDA - Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 180,5 pkt.)
8. miejsce Aneta MADYDA - MPK S.A. w Krakowie (wynik ogólny 177,5 pkt.)
9. miejsce Katarzyna KNIAT - MPK w Poznaniu Sp. z o.o. (wynik ogólny 177,5 pkt.)
10. miejsce Kamil SZULBORSKI - Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o. (wynik ogólny 172,5 pkt.)
11. miejsce Lech CEBULA - MZK w Gorzowie Wielkopolskim Sp. z o.o. (wynik ogólny 166 pkt.)
12. miejsce Szymon NOWAKOWSKI - MPK w Poznaniu Sp. z o.o. (wynik ogólny 165 pkt.)

Dodatkowo przyznano Nagrodę dla Najlepszej Motorniczej, którą ufundowała IGKM. Nagrodę otrzymała Elżbieta Krawczyk - MPK S.A. we Wrocławiu.

PRZEBIEG KONKURSU

Zgodnie z regulaminem II Ogólnopolski Konkurs Motorniczych o Nagrodę Prezesa IGKM składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie zawodnicy musieli rozwiązać test wiedzy teoretycznej oraz przystąpić do konkurencji praktycznej (przejazdu kwalifikacyjnego). Po zsumowaniu wyników I etapu dwunastu najlepszych motorniczych zostało zakwalifikowanych do finałowego przejazdu, który pozwoli wyłonić zwycięzcę całego Konkursu.

ETAP I KONKURSU

29 uczestników Konkursu z całej Polski rozpoczęło zmagania o tytuł Najlepszego Motorniczego od części teoretycznej. Zawodnicy mieli za zadanie rozwiązać test wiedzy teoretycznej, który obejmował zagadnienia z zakresu przepisów ruchu drogowego oraz pierwszej pomocy przedmedycznej. W sumie za udzielenie 50 prawidłowych odpowiedzi każdy zawodnik mógł otrzymać 80 punktów. Zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny zawodnicy otrzymywali dodatkowe punkty za czas oddania testu. Pierwsze dwie osoby otrzymywały po 10 punktów, kolejne dwie osiem punktów. W ten sposób dodatkowe punkty otrzymało 20 pierwszych osób.

Następnie zmagania o tytuł "Najlepszego Motorniczego" przeniosły się na zajezdnię tramwajową MPK - Łódź przy ul. Telefonicznej. Zawodnicy zgodnie z kolejnością wylosowanych numerów startowych przystępowali do wykonania przejazdu kwalifikacyjnego. Przejazd odbywał się na tramwaju 805, który jest najbardziej popularnym typem tramwaju w Polsce. Na każdego z zawodników czekał identyczny zestaw zadań sprawnościowych. Motorniczy po odpowiednim ustawieniu fotela w kabinie oraz ustawieniu lusterka przystępował do wykonania zadania. Pierwsze zadanie obejmujące przejazd kwalifikacyjny dotyczyło jazdy do tyłu. Zawodnik musiał zatrzymać tramwaj jak najbliżej ściany ustawionej na torowisku. Ta konkurencja pozwalała na sprawdzenie u motorniczych wyczucia gabarytów tramwaju i oceny odległości do najbliższej przeszkody. Następnie zawodnik miał za zadanie jadąc do przodu precyzyjnie zatrzymać tramwaj tak, aby pierwsze drzwi pojazdu znalazły się jak najbliżej ściśle określonego miejsca na przystanku tramwajowym.

Ostatnie zadania sprawdzało wyczucie odległości u zawodników. Należało zatrzymać tramwaj w wyznaczonym miejscu przed ustawioną przeszkodą. Podczas całego przejazdu zawodnicy mieli mierzony czas. 20 motorniczych, którzy wykonali cały przejazd w jak najkrótszym czasie otrzymało dodatkowo od 20 punktów bonusowych (za najlepszy czas przejazdu) do 1 punktu. Podczas wykonywania całego przejazdu w tramwaju znajdowały się tzw. kontroler płynności jazdy tj. 10 piłeczek na talerzu. Kontrolery miały za zadanie zweryfikować umiejętności motorniczego w zakresie płynnego prowadzenia tramwaju. Po zakończeniu każdego przejazdu sędzia liniowy sprawdzał ile piłeczek zostało w talerzu. Za każdą piłeczkę, która nie wypadła zawodnik mógł otrzymać 1 pkt.

ETAP II

Do II etapu - finału II Ogólnopolskiego Konkursu Motorniczych o Nagrodę Prezesa IGKM zakwalifikowało się dwunastu motorniczych, którzy podczas I etapu Konkursu uzyskali najlepsze lokaty. W finale udział wzięli (wg. kolejności wyników po I etapie):

1. Szymon Janik, Łódź
2. Jan Podkopacz, Kraków
3. Krzysztof Labuda, Warszawa
4. Kamil Szulborski, Szczecin
5. Aneta Madyda, Kraków
6. Katarzyna Kniat, Poznań
7. Robert Zamerski, Łodź
8. Elżbieta Krawczyk, Wrocław
9. Sebastian Zmorek, Warszawa
10. Tomasz Borowicz, Poznań
11. Lech Cebula, Gorzów Wlkp.
12. Szymon Nowakowski, Poznań

Zmagania 12 finalistów odbywały również na terenie zajezdni tramwajowej MPK-Łódź przy ul. Telefonicznej. Konkurencja finałowa składała się z trzech etapów. Pierwszym zadaniem był przejazd i zatrzymanie tramwaju na tzw. śliskim torze. Po rozpędzeniu tramwaju do określonej prędkości zadaniem motorniczych było zatrzymanie tramwaju przed przeszkodą, znajdującą się na torowisku. Po wykonaniu tego zadania na każdego z zawodników czekał przejazd po torze zlokalizowanym na obrzeżach zajezdni. Na ten przejazd składało się kilkanaście elementów. W trakcie przejazdu, podobnie jak w dniu poprzednim w tramwaju zamontowano kontroler płynności jazdy w postaci piłeczek na talerzu.

Oprócz precyzyjnego zatrzymania pojazdu na przystanku tramwajowym każdy z zawodników miał za zadanie obsłużyć tzw. trudnych pasażerów tj. m.in. osobę z niebezpiecznym narzędziem, pasażera z e-papierosem, obcojęzycznego pasażera oraz osobę o utrudnionej sprawności ruchowej. Dodatkowo w celu sprawdzenia spostrzegawczości zawodników zaraz po wyjściu z tramwaju każdy zawodnik miał za zadanie wskazać jakie znaki drogowe zostały ustawione na trasie. W punktacji końcowej liczył się również całkowity czas przejazdu. Ostatnim zadaniem było prawidłowe udzielenie pierwszej pomocy osobie, która odczuwa ból w klatce piersiowej i zasłabła w tramwaju. Na właściwą reakcję składało się wiele czynności, m.in. wywiad z pasażerem, wezwanie pogotowia, ułożenie w pozycji ustalonej bocznej aż do wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Ocenę tej konkurencji prowadził niezależny zespół składający się z ratowników medycznych.

Konkurencje drużynowe
W celu uatrakcyjnienia Konkursu i jeszcze głębszej integracji zawodników Organizatorzy przygotowali dodatkowy element rywalizacji dla motorniczych - konkurencje drużynowe. 29 zawodników zgłoszonych do udziału w Konkursie indywidualnym zostało losowo przypisanych w czteroosobowe zespoły. W celu utworzenia drużyn w konkurencjach wzięło również udział 3 dodatkowych zawodników z MPK Łodź. Na każdą z drużyn czekały identyczne zadania podzielone na część praktyczną oraz teorię.

W części teoretycznej zawodnicy mieli do rozwiązania test składający się z dwóch części. Pytania związane były m.in. z historią komunikacji tramwajowej w Polsce i na świecie. Zawodnicy musieli się przy tym zadaniu wykazać znajomością podstawowych informacji dot. operatorów komunikacji tramwajowej i producentów pojazdów w Polsce. Oprócz pytań organizatorzy przygotowali 20 fotografii przedstawiających współczesny tabor tramwajowy eksploatowany w Polskich miastach. Należało wskazać prawidłowo miasto lub operatora, a także producenta oraz typ i nazwę tramwaju.
W części praktycznej zadanie polegało na przejechaniu odcinka trasy dwoma tramwajami znajdującymi się na sąsiednich torach i zbiciu kręgli ustawionych przed tramwajami. Tramwaje były ustawione w przeciwnych kierunkach i dodatkowo spięte łańcuchem. Motorniczowie musieli przejechać kilkadziesiąt metrów obok siebie: jeden wagon jadąc do przodu, a drugi jadąc tyłem. W czasie jazdy łańcuch nie mógł zostać przerwany. W razie zerwania łańcucha zawodnicy musieli ponownie szczepić dwa tramwaje i dopiero wtedy mogli kontynuować dalszą jazdę. O wynikach rywalizacji decydował czas całego przejazdu oraz liczba zbitych kręgli.

Nagrody i upominki w Konkursie ufundowali:

  • Nord Partner Sp. z o.o.
  • Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
  • MPK-Łódź Sp. z o.o.
  • IGKM


2016-01-13 07:47:13 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta