Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

31.05-1.06.2016   Komisja Autobusowa IGKM, Gdynia

ikona

W dniach 31 maja - 1 czerwca 2015 r. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wspólnie z Przedsiębiorstwem Komunikacji Autobusowej Sp. z o. o. w Gdyni oraz z Przedsiębiorstwem Komunikacji miejskiej Sp. z o.o. w Gdyni zorganizowały spotkanie Komisji Taboru Autobusowego IGKM. W obradach wzięło udział ponad 100 uczestników z różnych części kraju. Zgodnie z wielokrotnie formułowanymi oczekiwaniami członków IGKM dotyczącymi wsparcia, głównym tematem spotkania Komisji było tworzenie dokumentacji przetargowo-projektowej dotyczącej zakupu nowoczesnego taboru niskoemisyjnego. Uczestnicy obrad otrzymali kopie dokumentacji SIWZ udostępnione przez przedsiębiorstwa, które dotychczas przeprowadziły i zakończyły postępowanie związane z zakupem niskoemisyjnych autobusów miejskich.

Pierwsza część komisji dotyczyła miasta - gospodarza i wygłoszono w niej następujące prezentacje:

  • Gdynia - krótka opowieść o Mieście - Wiceprezydent Gdyni dr Marek Stępa (pobierz) pdf.png
  • Polityka taborowa PKA Gdynia - Lech Żurek (pobierz) pdf.png
  • Polityka taborowa PKM Gdynia - Bogusław Stasiak (pobierz) pdf.png
  • Nowoczesne rozwiązania informatyczne w gdyńskiej komunikacji - Jacek Kołaczek, DPK System (pobierz) pdf.png

Przedmiotem drugiego panelu tematycznego były dotychczasowe doświadczenia w zakresie eksploatacji autobusów miejskich z uwzględnieniem zarówno doświadczeń największego przewoźnika w kraju jak i tych mniejszych, które zakupiły już autobusy niskoemisyjne.

  • Przegląd aktualnych doświadczeń w zakresie eksploatacji autobusów niskoemisyjnych w MZA Warszawa - Jan Kuźmiński (pobierz) pdf.png (pobierz) pdf.png
  • Przegląd aktualnych doświadczeń w zakresie eksploatacji autobusów niskoemisyjnych w MPK Inowrocław - Mariusz Kuszel (pobierz) pdf.png (pobierz) pdf.png
  • Przegląd aktualnych doświadczeń w zakresie eksploatacji autobusów niskoemisyjnych w MPK Włocławek - Zbigniew Bielicki, Janusz Lewandowski (pobierz) pdf.png

W trakcie dyskusji zastanawiano się nad czym, czy wdrażanie autobusów niskoemisyjnych ma obecnie racjonalne uzasadnienie. Prowadzący obrady - Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu MZA Sp. z o.o. w Warszawie podkreślał jednak, że polityka Unii Europejskiej wyraźnie wskazuje na przyszłość ekologicznych napędów niskoemisyjnych lub wręcz - całkowicie bezemisyjnych. Najbliższe lata powinny więc być wykorzystanie na zdobywanie doświadczeń, które pozwolą na zoptymalizowanie docelowej kompletacji technicznej autobusów. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że od roku 2030 polityka wspólnotowa przewiduje wyłącznie wdrażanie autobusów niskoemisyjnych.

W trzecim bloku tematycznym omawiano problematykę przygotowania dokumentacji zakupowej dla autobusów niskoemisyjnych. Przedstawiono w niej dwie bardzo interesujące i obszerne prezentacje:

  • Przygotowanie dokumentacji zakupowej dla autobusów niskoemisyjnych w MZA Warszawa - Roman Gogacz (pobierz) pdf.png
  • Przygotowanie dokumentacji zakupowej dla autobusów niskoemisyjnych w MPK Kraków - Ryszard Wróbel (pobierz) pdf.png

Wymiana poglądów w trakcie dyskusji podsumowującej tę część posiedzenia Komisji wykazała głęboką potrzebę poszukiwania jednolitych i zunifikowanych form kontraktowania nowoczesnych autobusów. Jako dwa przykłady obszarów, w których konieczna jest unifikacja, przywołano kwestię przyłącza autobusu elektrycznego do ładowarki i protokołów zarządzania procesem ładowania oraz kwestie rozpatrywania gwarancji na autobus elektryczny. Unifikacja ta jest w interesie zarówno producentów taboru, jak i przedsiębiorstw eksploatacyjnych.

W trakcie wyboru przewodniczącego Komisji na kolejną kadencję sala jednomyślnie głosowała za dotychczasowym przewodniczącym - Janem Kuźmińskim.

W kolejnym bloku tematycznym omawiano alternatywne dla zakupu sposoby odnowy taboru komunikacyjnego. W tej części wygłoszono następujące prezentacje:

  • Leasing taboru w MPK Poznań - Wojciech Tulibacki (pobierz) pdf.png

* Dzierżawa pojazdów w MZK Zielona Góra - Barbara Langner, Robert Karwacki (pobierz) pdf.png

* Obligacje na zakup taboru w PKA Gdynia - Mariusz Noch, PKO BP (pobierz) pdf.png

* Zamawianie taboru wraz z serwisem technicznym - Grzegorz Matusiak, MPK - Łódź (pobierz) pdf.png

W dyskusji podsumowującej tę cześć obrad znalazły się opinie, że choć poszczególne formy kontraktowania taboru mają swoje zalety, to zawsze należy dokładnie analizować ewentualne zagrożenia stosowania takich rozwiązań.

Ostatni blok tematyczny poświęcono autobusom miejskim małej pojemności - poniżej 10 m. Jak się niedawno okazało na rynku znajduje się bardzo ograniczona oferta w tym zakresie, co może prowadzić do pewnym trudności przy kontraktowaniu nowych autobusów tego typu. W tej części obrad wygłoszono następujące prezentacje:

  • Solaris Bus&Coach S.A. - Adam Milewski (pobierz) pdf.png
    • Autosan Sp. z o.o. - Ryszard Hanus (pobierz) pdf.png
  • ABP Bus&Coach Sp. z o.o., Sp. Kom - Marek Wyrzykowski (pobierz) pdf.png

W programie obrad Komisji znalazła się również wycieczka techniczna do zajezdni PKM Sp. z o.o. w Gdyni.

Sponsorami Komisji Taboru Autobusowego IGKM w Gdyni były następujące firmy:

  • Autosan Sp. z o.o.
  • ABP Bus&Coach Sp. z o.o., Sp. Kom.
  • PKO BP
  • PGNiG Obrót

1



2016-04-20 07:03:19 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta