Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

19-20.10.2017   VII Ogólnopolski KONKURS KIEROWCÓW Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej

Siódma edycja konkursu Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o Puchar Prezesa IGKM odbyła się w Płocku w dniach 19-20 października 2017 r. Współorganizatorem tegorocznego konkursu była Komunikacja Miejska - Płock Sp. z o.o. w Warszawie a merytorycznego wsparcia Izbie udzielił tradycyjnie Automobilklub Polski z siedzibą w Warszawie. Przez dwa dni grupa 61 zawodników reprezentujących operatorów komunikacji miejskiej z różnych części kraju walczyła o tytuł "Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2017" (lista firm). Został nim Sebastian Mlonka - reprezentant MPK-Łódź Sp. z o.o. Tym sposobem łódzki przewoźnik zachował tytuł najlepszego kierowcy komunikacji miejskiej w Polsce zdobyty również w poprzedniej edycji konkursu.

1

Obecny konkurs - podobnie jak jego poprzednie edycje, podzielony był na kilka etapów. Na początku uczestnicy wypełniali test znajomości przepisów składający się z 70 pytań z zakresu przepisów ruchu drogowego. W tym zadaniu podstawowym kryterium oceny była najmniejsza liczba popełnionych błędów, a dodatkowym - czas wykonania zadania. Otrzymane w ten sposób lokaty przeliczano na liczbę punktów, kolejno od 60 dla najlepszego zawodnika w dół. Mimo, że organizatorzy przewidzieli zaledwie 30 minut na wypełnienie arkusza odpowiedzi, większość uczestników uporała się z zadaniem przed czasem. Pierwszy zawodnik zakończył pracę już po 10 minutach, popełniając zaledwie 2 błędy.

W myśl regulaminu konkursu w praktycznych zadaniach zręcznościowych uczestniczyli wszyscy kierowcy biorący udział w konkursie. Aby umożliwić sprawne wykonanie czynności związanych z umiejętnościami manewrowania przez całą grupę zawodników, przygotowano dwa równoległe stanowiska. Pierwsze z nich zawierało zadania z jazdy precyzyjnej, drugie - jazdę na czas.

Na drugim stanowisku kierowcy wykonywali slalom przodem, z parkowaniem skośnym tyłem oraz prostopadłym przodem; kryterium stanowiły tu czas przejazdu i jego precyzja mierzona liczbą przestawionych "pachołków". Dodatkowym elementem tego zadania było wykonanie tzw. testu Lancelota polegającego na wprowadzeniu "lancy" umocowanej z przodu autobusu w odpowiedni pierścień ustawiony na końcu stanowiska parkowania. Utrudnieniem była konieczność utrzymania w trakcie jazdy piłeczki tenisowej znajdującej się w specjalnie przygotowanym koszu umocowanym przed przednią szybą.
Pierwsze stanowisko konkursowe obejmowało precyzyjne zatrzymanie przed przeszkodą - w odległości 1 metra, w drugim mierzono precyzję zatrzymania na przystanku autobusowym. Dodatkowo mierzono prędkość przejazdu przez odcinek kontrolny. Zadaniem kierowców było osiągnąć prędkość 25 km/h przy zakrytym prędkościomierzu.

Do finału, który odbył się w drugim dniu zawodów, zakwalifikowano dziesięciu kierowców, którzy uzyskali najlepszy wynik we wszystkich poprzednich konkurencjach.

Pierwsze zadanie finału polegało na zaprezentowaniu umiejętności związanych z obsługą pasażerów. Zadaniem kierowcy było przejechanie kontrolnego przystanku w sytuacji możliwie zbliżonej do warunków rzeczywistych. W autobusie pojawiły się trzy grupy pasażerów: osoby na wózkach inwalidzkich, pasażerowie niewidomi (osoba z białą laską oraz osoba z psem przewodnikiem), jak również młodzi pasażerowie z rowerem. Obsługę każdej z tych grup oceniał oddzielny sędzia.

W drugiej części finału, jego uczestnicy wykonywali w autobusie zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, zorganizowanej i przeprowadzonej przez zespół ratownictwa medycznego.

2

3

Kolejnym zadaniem finałowym była konkurencja pod nazwą "usterka". Przedstawiciele serwisu firmy "Solaris Bus&Coach" S.A. przygotowali "zestaw" 15 usterek w autobusie. Były to głównie usterki mechaniczne (np. poluzowanie poręczy w przestrzeni pasażerskiej) oraz elektryczne (m.in. usunięcie żarówek lub bezpieczników). Zadaniem zawodników było wykrycie możliwie największej liczby usterek w czasie 15 minut. Przedmiotem oceny była również forma zapisu na karcie drogowej.

Wszystkie zadania konkursowe związane z pojazdami wykonywane były na najpopularniejszym autobusie miejskim Solaris Urbino 12 wyposażonym w skrzynię biegów firmy VOITH.

W klasyfikacji końcowej finału zsumowano wyniki testu teoretycznego, jazdy sprawnościowej, oceny scenek z zakresu obsługi pasażerów oraz zadań pierwszej pomocy. Zasady sumowania wyników cząstkowych obrazuje tabela:

4

Ostatecznie w finale wyłoniono zwycięzcę, którym został:
Sebastian Mlonka z MPK Łódź Sp. z o.o. zdobywając nagrodę główną - Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, tytuł "Najlepszego kierowcy w komunikacji miejskiej za rok 2017" oraz otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 6.000 złotych ufundowaną przez firmę Solaris Bus&Coach S.A.

Kolejne miejsca w konkursie zajęli:

Drugie miejsce - Daniel Stachowiak z MPK Wrocław Sp. z o.o., otrzymując nagrodę pieniężną w kwocie 5.000 zł, ufundowaną przez firmę Volvo Polska sp. z o.o.,

Trzecie miejsce otrzymali ex aequo - Michał Olichwiruk z KM-Płock Sp. z o.o. - otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 4.000 zł, ufundowaną przez firmę Medcom Sp. z o.o.
oraz
Piotr Trojański z MPK Kraków SA - otrzymując nagrodę pieniężną w kwocie 4.000 zł, ufundowaną przez firmę Dräger Polska Sp. z o.o.
(obaj zawodnicy otrzymali w ostatecznym rozrachunku jednakową liczbę punktów)

Piąte miejsce - Mirosław Braczyński z MZK Piła Sp. z o.o. - otrzymując nagrodę pieniężną w wysokości 2.000 zł, ufundowaną przez firmę Voith Turbo Sp. z o.o.

5

Zwycięzcom konkursu serdecznie gratulujemy.

Sponsorami konkursu byli:

6



2017-01-12 07:40:51 Zobacz/wyślij komentarze (1)koperta