Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

4-5.10.2017   Komisja Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM, Gniezno

W dniach 4-5 października 2017 roku w Gnieźnie odbyło się spotkanie Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych IGKM. Współorganizatorem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Gnieźnie Sp. z o. o.
Komisja zajmowała się trzeba grupami tematycznymi. Pierwsza z nich nosiła roboczy tytuł: Autobus elektryczny podstawą stworzenia nowej oferty przewozowej w miejscach niedostępnych obecnie dla publicznego transportu zbiorowego i obejmowała następujące prezentacje:

  • Autobus elektryczny możliwością powrotu komunikacji publicznej do ścisłych centrów miast- Andrzej Szamborski, TRAKO Projekty Transportowe
  • Koncepcja uruchomienia linii autobusowej w ścisłym centrum zabytkowego Krakowa - Mariusz Szałkowski, MPK Kraków
  • Przykłady miast, w których autobus elektryczny może być podstawą nowej oferty przewozowej- Marcin Gromadzki, Oliwia Sadowska, PTC Gdynia
  • Tworzenie oferty zbiorowego transportu miejskiego od podstaw w oparciu o pojazdy elektryczne - Jaromir Stawirej, UM Środa Śląska

Analizując możliwości rozwoju oferty komunikacji miejskiej w oparciu o autobusy elektryczne należy podkreślić, że o ewentualnym sukcesie tej trakcji decydują lokalne uwarunkowania i potrzeby. Na przykładzie Krakowa wyraźnie widać, że ogromny potencjał tkwi w nowej ofercie nastawionej na ruch turystyczny. Ze względu na specyfikę krakowskiej starówki właśnie autobusy elektryczne mogą stać się podstawą połączeń w ścisłym centrum miasta.
Analizując szereg polskich miast firma TRAKO projekty Transportowe zaproponowała analizę w oparciu o dostępność transportu miejskiego liczoną w minutach dojścia do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej w zestawieniu z dostępnością miejsc parkingowych. Warto rozważać wprowadzenie transportu miejskiego szczególnie wszędzie tam, gdzie dojście do najbliższego przystanku wymaga więcej czasu niż dojście do miejsca postojowego dla samochodów indywidualnych. Zgodne jest to z zasadami zrównoważenia systemu transportowego miast.
Czasem działania takie nie wymagają radykalnych zmian w organizacji ruchu, a możliwe są poprzez poprowadzenie linii komunikacyjnej poprzez ulice, na których zlokalizowane przystanki znajdą się w odległości o akceptowalnym czasie dojścia od miejsc generujących potoki pasażerskie. Takie rozwiązanie rozważane jest m.in. w Inowrocławiu, gdzie przystanki mogą pojawić się na ulicy znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie rynku.
Bardzo interesująca okazała się analiza przypadku Środy Śląskiej, która wdraża właśnie sieć transportu publicznego od podstaw. Zaplanowano tam trzy rodzaje transportu: łączący centrum miasta z dworcem kolejowym - wykorzystujący pełnowymiarowe autobusy elektryczne, transport na terenie całej gminy funkcjonujący w oparciu o małe autobusy z silnikiem diesla oraz transport w granicach miasta wykorzystujący niewielkie, elektryczne pojazdy wolnobieżne. Niewysoka cena tych ostatnich oraz niewielkie ich gabaryty sprawiają, że odważny plan tak zorganizowanej komunikacji miejskiej może być bardzo inspirującym przykładem dla innym, małych samorządów.
W drugiej części skupiono się na zagadnieniach optymalizacji oferty komunikacji miejskiej. W tej części wygłoszono następujące prezentacje:

  • Optymalizacja oferty przewozowej - metodyka i obszary działania- Marcin Gromadzki, PTC Gdynia
  • Optymalizacja komunikacji miejskiej w zakresie siatki połączeń - Tadeusz Gospodarczyk, UM Sandomierz
  • Optymalizacja komunikacji miejskiej w zakresie rozkładów jazdy- Tomasz Szelukowski, TRAKO Projekty Transportowe
  • Ekonomiczne wyniki zastosowania automatycznego Optymalizatora brygad i służb w systemie cityLineDesigner - Jacek Kołaczek, DPK System

Jak dowodzą przytoczone przykłady, optymalizacja oferty przewozowej może przynieść szereg bardzo wymiernych efektów zarówno w postaci wskaźników finansowych jak i liczby przewożonych pasażerów. W trakcie dyskusji podkreślono jednak, że optymalizacja oferty tylko wtedy ma sens, gdy służy pasażerom, a nie jest traktowana jako bezwzględne narzędzie redukcji deficytu budżetowego.

W ostatniej części skupiono się na dostępnych systemach elektronicznych, które wspierają transport publiczny. W tej części wygłoszono następujące wystąpienia:

  • Analiza sektora systemów ITS pod kątem dostępnych zastosowań dla publicznego transportu zbiorowego - Piotr Krukowski, Stowarzyszenie ITS Polska
  • Zintegrowane systemy zarządzania flotą i informacji pasażerskiej- Rafał Krzysiak, GMV Polska Sp. z o.o.
  • Systemy biletu elektronicznego - Krzysztof Całka, GoPay Sp z o.o.
  • Monitoring, lokalizacja GPS i inne funkcjonalności bezpieczeństwa na przykładzie systemu Globtrak-Brigade - Rafał Chaba, Globtrak Polska Sp. z o.o.
  • Przyszłość systemów dynamicznej informacji pasażerskiej- Dariusz Wittkowicz, Pixel Sp. z o.o.
  • Nowoczesne systemy zarządzania dostępem dla ruchu indywidualnego i priorytetowania komunikacji zbiorowej - Piotr Krukowski, Stowarzyszenie ITS Polska
  • Alternatywne systemy zasilania dla urządzeń i podsystemów w komunikacji miejskiej - Tomasz Myszkowski, Automatikon Sp. z o.o.

Z przeglądu dostępnych na rynku systemów wydaje się, że najbardziej rozwinęły się te, które związane są z informacją pasażerską. Zauważyć należy również rozwój technologii związanych ze sprzedażą biletów. W dyskusji nad użytecznością systemów podkreślono jednak, że operatorzy i organizatorzy transportu miejskiego muszą pamiętać o właściwym odczytywaniu potrzeb pasażerów, tak aby nowe technologie nie były jedynie generatorem kosztów, ale realnie zwiększały jakość ofert przewozowej transportu publicznego.

Obrady Komisji połączone były z uroczystościami obchodów 60-lecia Komunikacji Miejskiej w Gnieźnie.

Sponsorami spotkania były firmy:
1



2017-01-12 07:41:39 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta