Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby
pl

27-28.06.2017   Komisja Taboru Autobusowego IGKM, Kraków

W dniach 27-28 czerwca 2017 r. w Krakowie odbyło się posiedzenie Komisji Taboru Autobusowego IGKM, w którym uczestniczyło 145 osób. Współorganizatorem spotkania było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Spotkanie Komisji połączone było z obchodami 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie.

Podczas Komisji zostały wygłoszone następujące referaty:
Blok I. Elektromobilność i napędy alternowane ważnym ogniwem polityki europejskiej, krajowej i miejskiej

  • Prezentacja gospodarza - Rafał Świerczyński, MPK S.A. w Krakowie (pobierz) pdf.png
  • Finansowanie autobusów w projekcie E-bus - Daniel Kraszewski, NCBR (pobierz) pdf.png
  • Elektromobilność w krajach europejskich. Relacja z VIII Konferencji VDV o elektromobilności - Marcin Żabicki, IGKM (pobierz) pdf.png
  • Analizy wdrażania e-mobilności dla komunikacji miejskiej - Marcin Koniak, Politechnika Warszawska (pobierz) pdf.png

Blok II. Przegląd aktualnych doświadczeń w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych

  • Aktualne doświadczenia w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych w MPK - Mariusz Szałkowski, MPK S.A. w Krakowie (pobierz) pdf.png
  • Aktualne doświadczenia w zakresie eksploatacji autobusów elektrycznych w MZA - Roman Gogacz, MZA Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png
  • Hybryda elektryczna nowym rozwiązaniem wśród autobusów niskoemisyjnych - Małgorzata Durda, Volvo Polska Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png
  • Klimatyzacja i ogrzewanie w autobusach elektrycznych - Dionizy Gliwka, El-Cab Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png

Blok III. Autobusy gazowe alternatywą dla elektrycznych

  • Eksploatacja autobusów gazowych w Tarnowie - Jerzy Wiatr, MPK Tarnów (pobierz) pdf.png
  • Perspektywy dostępności paliwa gazowego w Polsce - Robert Zajkowski, PGNiG (pobierz) pdf.png
  • Rekuperacja energii mechanicznej w autobusach spalinowych, w tym gazowych - prof. Mirosław Wendeker, VERS Produkcja (pobierz) pdf.png

Blok IV. Strategie ładowania i doładowania autobusów elektrycznych

  • Zagadnienia standaryzacji procesu ładowania - Bogdan Kaczmarczyk, Solaris Bus&Coach S.A. (pobierz) pdf.png
  • Kompletne systemy zasilania dla elektromobilności - źródła oszczędności dla operatora - Janusz Biliński, Medcom Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png
  • Systemy Ładowania i doładowania - Wojciech Dziwisz, ABB Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png
  • Strategie ładowania i doładowywania nowoczesnych baterii trakcyjnych - Filip Jankun, Impact Clean Power Technology Sp. z o.o. (pobierz) pdf.png

Blok V. Autobusy autonomiczne, finansowanie inwestycji

  • Finansowanie inwestycji w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej - Bartosz Wasilewski, Marcin Pasak, Bank Pekao S.A. (pobierz) pdf.png

Głównym tematem obrad komisji były infrastruktura oraz optymalizacja ładowania. W trakcie obrad dokonano przeglądu różnych dostępnych na rynku technologii ładowania. Nowością było zaprezentowanie założeń pracy autobusu hybrydowo-elektrycznego Volvo, który wyposażony jest w baterię o stosunkowo niewielkiej pojemności, a która może być doładowywana podczas krótkich postojów na przystankach.

Ważnym elementem obrad była dyskusja z przedstawicielem NCBR na temat projektu budowy innowacyjnego autobusu elektrycznego. Mimo kontrowersji dotyczących treści proponowanych zapisów umowy pomiędzy NCBR a poszczególnymi miastami w chwili obecnej zawierane są już kolejne porozumienia.

Jednym z najciekawszych było wystąpienie prof. Mirosława Wendekera, który przedstawił zagadnienie rekuperacji energii mechanicznej w autobusach spalinowych. To zupełnie nowa technologia, która może poprawić efektywność pracy autobusów z klasycznym napędem. Podobnie jak na Komisji Ekonomicznej zwracano uwagę również na nowe możliwości związane z niskoemisyjnymi autobusami CNG.

W drugim dniu Komisji Taboru Autobusowego IGKM odbyła się wycieczka techniczna do zajezdni MPK S.A. w Krakowie. W drodze na Zajezdnię przy ulicy Pawiej została zaprezentowana stacja do ładowania autobusów elektrycznych za pomocą pantografu. Po dotarciu na miejsce, uczestnicy spotkania mogli cofnąć się w czasie i obejrzeć historyczny tabor (m.in. Durant - Rugby Express L czy Jelcz 021), a także podziwiać współczesne technologie w postaci autobusów hybrydowych czy elektrycznych. Uczestnicy komisji mieli możliwość podróżowania autobusem hybrydowo-elektrycznym Volvo 9700 Electric Hybrid, który specjalnie na tę okazję przybył z Göteborga.

1



2017-02-08 06:51:52 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta