Uwaga! Korzystając z portalu IGKM akceptujesz politykę prywatności i plików cookie Izby

9.11.2017   IV warsztaty Dobre praktyki E-bus, Kraków

W dniu 9 listopada 2017 r. w Krakowie odbyły się czwarte warsztaty Dobre praktyki E-bus pt. "Jak zorganizować infrastrukturę dla autobusu elektrycznego?". Gospodarzem warsztatów było Miasto Kraków, a organizatorami Polski Funduszu Rozwoju oraz Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej - jako patron merytoryczny.
W Warsztatach uczestniczyło 95 reprezentujących ogólnie 61 instytucji, w tym 22 lokalne samorządy.

1
Fot. 1. Uczestników warsztatu E-bus przywitał wiceprezydent miasta Krakowa - Tadeusz Trzmiel.

W trakcie warsztatów wygłoszono następujące referaty:

  • ak organizowana jest infrastruktura dla autobusów elektrycznych w Krakowie? - Kazimierz Fudala, MPK Kraków S.A.
  • Jak organizowana jest infrastruktura dla autobusów elektrycznych w Warszawie? - Janusz Ciepieńko, MZA Warszawa Sp. z o.o.
  • Jak zaplanować infrastrukturę ładowania autobusów elektrycznych?
  • Jakimi parametrami charakteryzują się ładowarki do autobusów elektrycznych? - Grzegorz Grzegrzółka, MEDCOM Sp. z o.o.
  • Jak ulokować ładowarkę autobusową w infrastrukturze zajezdniowej i miejskiej? - Maciej Wojeński, Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o.
  • Jak dobrać baterie trakcyjne do autobusów elektrycznych?
  • Jakie są dostępne rodzaje baterii trakcyjnych do autobusów? - Adam Olszewski, Impact Clean Power Technology S.A.
  • Jak dobrać rodzaj baterii trakcyjnej do lokalnych potrzeb danego miasta? - Tomasz Ciszek, BMZ Poland Sp. z o.o.
  • Jak zaplanować pozostałe elementy sytemu ładowania?
  • Jak uzyskać przyłącze energetyczne na potrzeby ładowania autobusów elektrycznych? - Danuta Walas, MPK Kraków S.A.
  • Czy magazynowanie energii oraz fotowoltaika może uzupełniać system zasilania autobusów elektrycznych? - Robert Karwacki, MZK Zielona Góra
  • Autobus elektryczny wg NCBR - Michał Markiewicz, NCBR
  • Jak dobrać tryb ładowania i rodzaj baterii trakcyjnych w autobusie do lokalnych potrzeb? (podsumowanie przed warsztatem) - Marcin Koniak, Politechnika Warszawska

W chwili obecnej wdrażanie sieci autobusów elektrycznych stało się faktem przede wszystkim w trzech miastach: Krakowie, Warszawie i Jaworznie. Wszędzie tam istnieje głęboko przemyślana koncepcja stworzenia odpowiedniej infrastruktury do ładowania autobusów i przynajmniej częściowo została ona już uruchomiona, a kolejne uruchomienia są w trakcie realizacji. Współcześnie dostępne na rynku rozwiązania pozwalają na wdrażanie systemów szybkiego ładowania w sposób niezakłócający w zurbanizowanej przestrzeni miejskiej, zapewniając również elastyczne ładowanie na zajezdniach. W chwili obecnej dostawcy dążą do integrowania odpowiednich technologii w połączeniu z projektowo-przestrzennym rozwiązywaniem problemów. Również dostawcy baterii trakcyjnych do autobusów oferują różne rozwiązania, które należy dopasowywać pod kątem lokalnej specyfiki przewozów oraz dostępnych środków finansowych.

Ze względu na szczegółowy charakter informacji technicznych zachęcamy do zapoznania się z poszczególnymi prezentacjami dostępnymi w plikach pdf pod linkiem:
pobierz...
W przypadku bardziej szczegółowych pytań zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z ekspertami, którzy są autorami zamieszczonych prezentacji.

W trakcie pracy warsztatowej uczestnicy przeliczali istotne parametry związane z infrastrukturą dla autobusu elektryczne na przykładzie swoich miast. Podstawowymi obliczeniami było wyznaczenie hipotetycznego czasu ładowania baterii na krańcu linii komunikacyjnej w zależności od założeń przyjętych w ich mieście w stosunku do baterii oraz systemu ich ładowania. Podstawowy wzór to:
2

Równolegle do pracy warsztatowej prowadzone były fakultatywne konsultacje indywidualne ze środowiskiem gospodarczym w zakresie procesów wdrożeniowych autobusów elektrycznych w komunikacji miejskiej. Reprezentanci samorządów mieli możliwość wcześniejszego umówienia do wybranych przedstawicieli na określoną godzinę w celu przeprowadzenia indywidualnych rozmów. Z możliwości tej chętnie korzystano.
Dodatkowo eksperci reprezentujący przemysł otrzymali zestaw pytań, które do PFR zgłosiły samorządy współpracujące w ramach projektu E-bus. Niestety ze względu na zakres pytań, który wkracza w dużej mierze w obszary specyfikacji technicznej wymaganej przy postępowaniach przetargowych i może być uznany za naruszenie zasad konkurencyjności, odstąpiono od opracowania wspólnych odpowiedzi. Producenci podkreślają, że wszelkie informacje na temat potencjalnych rozwiązań technicznych powinny odnosić się do konkretnych miast i warunków. Udzielanie uogólnionych odpowiedzi może więc okazać się zupełnie nietrafne.

3
Fot. 2. Warsztaty były też okazją do zaprezentowania elektrycznych radiowozów nadzoru ruchu MPK SA w Krakowie.

Warsztatom towarzyszyła również wizyta techniczna w Zajezdni Autobusowej MPK Wola Duchacka - ul. Walerego Sławka 10 oraz pokaz ładowania autobusu elektrycznego przy pomocy pantografu z ładowarki przy ul. Pawiej.

Więcej zdjęć z warsztatów znajduje się tu: pobierz...



2017-10-09 07:41:59 Zobacz/wyślij komentarze (0)koperta